Poezie
de Mircea Bârsilă
Scrisoare
(1976)
Prin
sat nimic nou, tot cum ştii, astăzi ultima zi
din
februarie fulguie de zăpadă, pe la soru-ta Gica
e
bine,
ei
şi-au cumpărat o maşină Dacia,
una
albă ca laptele, Petrişor conduce bine fiind calm,
de
data aceasta Steluţa a fătat trei iezi
încă
îi mai ţinem, peste noapte, în casă,
tu
cum o duci cu şcoala? să ai grijă
să
nu cumva să răceşti sau să te faci de râs pe acolo,
îţi
trimitem, deocamdată, o sută de lei,
între
timp fulguiala s-a înteţit,
am
auzit că unchiu de la Imoasa
pe care l-a tăiat trenu trage să moară,
saracu
de el
şi-a
făcut din două burlane de sobă picioare
pentru a fi tot în frunte şi pe lumea cealaltă,
mugurii
au planuri frumoase cu pomii,
din
păcate nu ne slăbeşte de două săptămâni gerul,
asta
e situaţia, vezi cum
cheltuieşti
banii şi să te comporţi aşa cum vi se cere.
Înserări de toamnă
A
te obişnui cu sensul propriei vieţi
aşa
cum te obişnuieşti cu fumăraia din crâşmă,
în
mohorâtele seri ale toamnei,
unde
bărbaţii discută, beau, trag din ţigări şi pleacă,
de
fiecare dată, mai furioşi decât au venit,
sau
cu obiectele dintr-o cameră de hotel
dulapul, veioza, perdeaua, cuvertura, oglinda ,
cu
întreaga ei configuraţie şi, respectiv,
cu
ceea ce zăreşti de la fereastră: o stradă, un turn,
o
grădină
sau
câte-o fată plutind pe rotile, uşoară, ireală, străvezie.
A
izbuti să-l vezi pe Dumnezeu
în
vatmanul cu mustăţi şi şapcă de benzinar
în
timp ce coboară, furios, din tramvai
pentru
a-l reconecta
la
sursa electrică a celor două fire de sus.
A
dori să fii iubit de-o femeie atât de mult
încât
să se viseze, mereu,
preschimbată
într-o leoaică tânără
ce
desenează figura îmblânzitorului ei pe nisip
şi
pe care, după aceea, o mângîie,
evlavioasă.
O linge. O spală. O sfinţeşte.
Iluzii. Vise. Utopii. Arăm şi semănăm
cu
boabe de grâu,
o
coajă uscată şi tot mai subţire de pâine.
Basm
Lui
Cezar Baltag, in memoriam
Unde
şi unde o văduvă încă tânără. Unde şi unde
o
baltă,
un
pod, o ruină. Vine, adusă de vânt, o pasăre
şi-ţi
dăruieşte o cărticică neagră,
iar
după aceea începe să cânte aşezată, în apropiere,
pe-o
creangă.
Vine
dinspre miazănoapte un cal şarg, înaripat,
şi-ţi
cere să cauţi, printre lucrurile magice
din
urechile lui, o năframă. Unde şi unde o vamă
unde
doarme un şarpe, unul cu o stea sclipitoare
în
frunte
şi
câte-un lan de cânepă verde
unde
stau ascunşi, în timpul zilei, îngeri,
de
parcă lanul de cânepă ar fi o biserică. Încotro?
te
întreabă, mirat, aliorul. Încotro?
te întreabă omagul,
păpădia,
ţintaura şi urzicile rele, drăcuindu-se mereu
între
ele.
Ai
grijă să nu ţi se fure năframa când dormi:
te
sfătuiesc, întristate, floricelele căzute, în timpul
nopţii,
din pomi. Ai grijă să nu uiţi să citeşti,
cu
glas tare, din carte,
când
vei simţi că ţi-e teamă să mergi mai departe.
Din
sfânta cărticică,
întâlnind
o femeie una foarte frumoasă, dar care
te
aşteaptă jumulind o găină pestriţă. Unde şi unde
o
vamă unde doarme un şarpe.
Unde
şi unde un deal unde se roteşte o pajură.
Scrisoare
către Sfântul Pavel
,,Când
eram copil,
vorbeam
ca un copil, simţeam ca un copil, gândeam
ca
un copil, dar când m-am făcut mare
am
lepădat ce era copilăresc. Am trădat-o pe mama,
spre
a mă lăsa biciuit de femei cu biciuşca lor de miere.
Dintr-un
arbore ce-şi înfigea rădăcina în cer
am ajuns un copac
răsucit, noduros,
un
copac răsărit din ţărână.
Un
alt chip unul de pământ, pământiu
îmi
apare înainte când mă privesc în oglindă:
un
călător venit de departe
şi
căruia nu-i cunosc înţelesul graiului.
Eram copil şi
simţeam ca un copil.
Eram
copil şi gândeam ca un copil. Şi iată-mă, acuma,
aidoma
celui rămas, în miezul iernii, fără casă,
aidoma celui rămas, în miezul iernii,
fără încălţări de iarnă,
într-o
luncaviţă închiriată de câteva mâţe sălbatice
sau
într-o ţară unde străinii
sunt alungaţi de
locuitorii ei, cu pietre.
Îmi
este tulburată inima înlăuntrul meu
de
copac noduros.
Îmi este
mâhnit duhul în mine
cum
într-un copac răsărit din ţărână,
într-un loc plin de gunoaie,
şi
mă gândesc
la
tot ce-am lepădat cum la o pierdere nespus de mare.
Ochii
de pe aripile fluturilor
De
ce mai vine omul pe lume, dacă trebuie să plece,
atât
de repede, înapoi?
Văd
cu ochii de pe aripile fluturilor, de mai multă vreme,
şi
aud cu scorbura tot mai adâncă a unui plop.
De
ce mai vine omul pe lume:
doar
pentru frumuseţea aproape mistică
a
câtorva primăveri,
doar
pentru câteva amenzi, pe care este mai bine
să
le plăteşti în 24 de ore,
şi
nişte petreceri cu lăutari şi femei în haine de gală?
Cât
mai am eu de scris?
Cât
mai am eu de trăit?
De
aceste întrebări
este
însoţită peste tot nepotolita mea sete de viaţă.
O
pulbere negativă, eretică, o cenuşă nebună
vor
ajunge, negrele stări, într-o zi,
pe
care le trăiesc la gândul absurdei întoarceri
în
pământ. În ţărâna din care am fost zidiţi.
În
mod sigur,
dacă
ar fi fost să fiu, pe aici, un cocoş,
întregul
sat
ar
fi băltit, zile de-a rândul, în sânge,
după
tăierea mea, pe butucul de lemn, cu toporul.
Crinul
din mâna ei
Într-o
duminică s-a stins mama
şi
tot într-o duminică am văzut, pentru întâia dată,
un
cerb unul cu pielea de pe gât jupuită
în
piscul încă verde al existenţei mele: Realitate.
Ruşinoasa
lucrare a bărbatului asupra femeii,
ruşinoasa
lor comuniune sub acelaşi cearşaf: Realitate.
Un
mort ce se plânge, de trei ani, în mormânt,
din
pricina picioarelor:
de
ce nu-i mai sunt de ajutor
şi
de ce îl dor în continuare, când plouă?: Realitate.
Şi
fetele chicotind mereu, din te miri ce,
cât
este ziua de lungă,
şi
care, aflate la ciclu, umplu, de trei ori pe zi,
cuva
toaletei
cu
sânge şi tampoane de vată: Realitate.
Un
cârd de bâtlani în preajma unui lac îngheţat.
Un
bordel în care se aud ţipete.
Ia
spune-mi, Realitate dar să fii sinceră!
de
ce te prefaci într-o umbră, adesea: o umbră
ce-mi
sparge, noaptea, târziu, geamul,
şi
care, ajunsă astfel în odaia în care dorm,
îşi
ţine, un deget pe buze,
iar
crinul acela din mâna ei seamănă cu o sabie.
|