Poeme din colivia amurgului
de Monica Grosu
Privite în ansamblu,
cărţile de poezie publicate de Eleodor Dinu conturează, fără îndoială, o
individualitate poetică, definită de un univers propriu, cu o retorică
specifică, refuzând clişeul, preferând în schimb o raportare afectivă la
prezent, Divinitate, moarte. Deşi cu un debut întârziat, Eleodor Dinu se
apropie, ca paradigmă poetică, de optzecişti sau măcar de o parte dintre
aceştia. Poezia sa explorează ,,metafizicul, dacă ne exprimăm în termenii
clasificării operate de Alexandru Muşina în Antologia poeziei generaţiei 80,
adică acea ,,transcendenţă trăită ca eveniment real al eului, care, el, e
sistemul de referinţă. Şi sunt citaţi în acest punct poeţi precum: Nichita
Danilov, Paul Grigore, Ion Mureşan, Liviu Antonesei, Ioan Moldovan, Viorel
Mureşan. Cu toate acestea, poezia lui Eleodor Dinu, ca şi a altora, amintiţi
sau nu aici, comportă variaţiuni şi nuanţate raportări la realitate, ceea ce
amplifică tabloul liric personal, făcându-l cu atât mai complex şi mai greu
încadrabil. O apropiere tot ne permitem, anume de poezia lui Aurel Pantea,
optzecist la rându-i, cu care se întâlneşte în apetenţa pentru morbid, obsesia
morţii, inflexiunile unui liric religios şi o sensibilitate alertă la formele
cotidianului.
De la debutul
editorial produs în 1993, cu volumul Linii întrerupte, şi până în
prezent, poezia lui Eleodor Dinu a parcurs traseul reluat al înălţării şi
căderii, al căderii în lume şi în propriul sine, al înălţării şi adâncirii
experienţei spiritual-religioase şi umane în definitiv. Destinul său poetic, largo
sensu, înregistrează titluri precum Fântâni în orizont (1995), Ştreangul
fericirii (2008), La margine de poeţi (2010), Zări epileptice
(2011) şi mai recent Colivia de amurg şi Jurnal de moarte confuză (I),
ambele în 2013.
De această dată ne
reţine atenţia Colivia de amurg, volum însumând patru grupaje lirice (Deocamdată,
Păstrăvărie stelară, Vînătăi, Lanţ de funingine), aşezate
în lumina crepusculară a gândului neîngrădit. Sunt, în genere, poeme de
dimensiune medie, fără rimă, supuse conciziei, cu gust pentru metafora-simbol
şi cuvântul aşezat în structuri inedite, expresive, alternative, ilustrând
retorica rupturii, a disoluţiei şi autoreflexivităţii crescute. Putem vorbi în
volumul de faţă de un ,,amurg labirintic, ce rostogoleşte dantesc gândul
morţii. Obsesia morţii, reiterată la nivelul întregului discurs poetic, a fost
semnalată înaintea mea şi de alţi comentatori ai poeziei de faţă.
Discuţiile pot porni
în situaţia dată din mai multe puncte, unul dintre ele constituindu-l chiar
titlul. Astfel, dintru început, semantica celor doi termeni ,,colivie şi
,,amurg se întâlneşte şi se completează, în sensul în care deseori amurgul a
fost considerat o clipă suspendată, o trecere, o transformare, chiar o moarte.
Suspendată între cer şi pământ este şi colivia, spaţiu al claustrării şi
singurătăţii, adică moarte lentă. Prin extensie, amurgul ar putea deveni o colivie
a neputinţei, unde nicio taumaturgie nu mai este posibilă. Spre această
interpretare ne-ar putea conduce şi forma articulată a cuvântului ,,Colivia (de
amurg).
Într-o tentativă,
mereu reluată, a înălţării, privirile poetului se lasă atrase de linia
orizontului, de culoarea tot mai difuză a zărilor (stelele sunt negre, macii
deopotrivă). Această optică a negrului se asociază scenariului pesimist al
viitorului, marcat de incertitudini, întrebări fără răspuns şi presimţiri
thanatice. Elementele de cosmografie au parte de o atenţie specială, căreia i
se alătură o mai veche neîncredere în liniştea aparentă a amurgului, de parcă
acesta ar însemna o iminentă închidere a cercului, din care ulterior nu se mai
poate ieşi. Sfârşitul însuşi e conturat de poet ca un ,,gol ermetic, amnezic,
răvăşitor de adânc.
Nu lipsesc nici
raportările la real, doar că disiparea fiinţei în neant pare să-l preocupe mai
mult pe poet decât în volumele precedente. Aşadar, între cei doi poli,
prezent-viitor, discursul liric operează distopii, desenând contururi de o
exigenţă programatică, echivalente unui cotidian haotic, agresiv, insomniac.
Decodarea formelor prezentului se realizează ironic şi critic de o conştiinţă
pe cât de problematizantă, pe atât de tranşantă. Melancolia specifică
orizontului crepuscular se detaşează de viziunea tradiţionalistă, îmbrăcând
forme mult mai vehemente, căci privirea ţintită înspre lume din colivia
suferinţei vede nuditatea, absenţa sacrului şi fragilitatea ,,amurgului.
Prezentul este diform (putem vorbi de o viziune a diformului), materia
apăsătoare, imaginarul poetic dezvoltând o estetică a urâtului, iar pe acest
grafic, viitorul nu se poate arăta decât sumbru, confuz, morbid, apocaliptic:
,,În timpanul viitorului/ grohăie mistreţi/ hrănindu-se/ cu comete chiuretate/
în smolniţa/ profundelor neguri. (Măcar urdorile).
În cotidianul mult
prea grăbit, cu o retorică zgomotoasă, amurgul oferă o alternativă, un abandon
contemplativ, numai că, în poezia lui Eleodor Dinu, persistă o nelămurire, o
nelimpezire a lucrurilor, gândurilor, stărilor, şi aceasta izvorăşte din
tenebrele ,,sinelui atrofic, pe spirala căruia nu se instalează cu niciun chip
echilibrul. În abisul fiinţei, întâlnim percepţii stranii, gânduri şi idei
învolburate de atâta aşteptare a unui răspuns, dar cu povara acestora se
continuă ,,drumul resemnat al înveşnicirii. Măcar o poezie s-ar cuveni citată
în această situaţie: ,,Lasă-mă/ să te mîngîi/ cu priviri îngenuncheate/
în inima smereniei,/ dumnezeiesc obraz/ al nădejdii!.../ Spune-voi zeloaselor/
semne de împotrivire/ că-mi eşti sigiliu/ înveşnicitor./ Cam prea tîrziu/
divorţat de/ frumuseţile nebune,/ tînjesc să-mi fixez/ în ţîţîni sacre/ poarta
neîncrederii... După cum vedem, titlurile sunt integrate poemelor, într-un
exerciţiu al deplinei concentrări.
Un alt poem are
valoare testamentară: ,,Veţi locui/ în molecule/ de tăcere ţestoasă.//
În gălbenuş/ de găuri sterpe.// Într-o puzderie/ de obsesii scuturate/ din
barba/ zămislitorului/ Nimeni.
Versurile lui Eleodor Dinu articulează o stare de criză a
fiinţei poetice, presupunând un pastel al interiorităţii, compozit, racordat la
metafizic şi religios, dar fără a omite ontologicul şi biologicul. Bineînţeles,
imaginarul poetic revendică şi alte semnificaţii, noi doar am inventariat
câteva trăsături, conform grilei noastre de lectură, însă având totodată în
vedere elementele de noutate a viziunii.
|
|