O poezie a reflectării
de Paul Aretzu
Corneliu
Ostahie
nu a mai publicat de aproape un sfert de secol. Cu atât mai interesantă este
revenirea lui, cu o antologie, Muzeul straniu (Editura Dacia XXI,
Cluj-Napoca, 2011), selectând poeme din Recif (1980), Experienţe pe
sufletul viu (1983), Existenţa de probă (1985), Ochii corbului
Poe (1989), fiind lăsat pe dinafară volumul de debut, Balans (1976).
Cantitativ, ar reprezenta cam jumătate din lirica sa. Numele antologiei,
preluat de la unul dintre cicluri, reprezintă un muzeu imaginar, prea
aproape pentru a putea fi văzut. Este marcată astfel dimensiunea subiectivă a
creaţiei sale, implicând un ludic abia perceptibil.
Poezia
de început, ca elegie a exilului existenţial, este dominată de senzaţii, ca mod
de reflectare a timpului. Autoportret ratat configurează o identitate
multiplă, reală, ideală, misterioasă, evanescentă, fatală. Comunicarea pare a
gravita spre un interior taciturn, dramatic şi fragil. O tendinţă de a se
izola, de a pecetlui este susţinută de liniştea mormintelor de zale, de
scuturi de abur, de carapace. Sustragerea de la transparenţă, rezerva în
faţa limpezimii produc un ermetism ritualic, o mistică poetică: ?inuturi
minunate n-am învăţat să uit/ şi râsul meu din umbră n-a biciuit zăpada,/ prea
trista nesfârşire a ochiului învins/ în care adunasem nesigură dovada://
atingere şi somn, răgaz sau arhetip? / sub lucruri mă aştern şi mă preling în
seară,/ nebunul mag căzut pe marele oraş/ aprins de răsuflarea armurilor de ceară.
(Atingere şi somn). Tangajul între înăuntru şi în afară, între raţiune
şi afecte, între exprimabil şi inefabil dă imaginea duală a acestei lirici,
complinită de rafinamentul reprezentărilor, al topicii, al eufoniei. Proprii
sunt şi aplecările spre stări ale declinului, ale inaptitudinii: Creştea un
foşnet pe simţuri, împrejur; înfăşurat ca într-o umedă meninge,/ lumină
pâlpâind sub un cristal obscur,/ am urmărit cum raza-i de ceaţă mă atinge://
fragila destrămare de plantă ce respiră,/ întunecate alge. Corali purtând
ninsoarea/ otrăvurilor reci de care-ademenite/ se înălţau tulpini ca să-şi
devore floarea.// Un abur zămislit cu sângele deasupra,/ în spuza ruginie a
stelelor mărunte,/ eram sub neclintirea corolelor auzul/ răscolitor în sine,
nemaiputând s-asculte. (Foşnet). Transpare, din când în când, nostalgia
unei idealităţi pierdute, a unor călătorii prin veacul ce nu se mai ştie, a
celor ce sunt în luminare dincolo (Aşteptătoarele sfere).
După
modul neclarităţii lumii, care îşi ţine ascunsă partea bună, Corneliu Ostahie
este retractil şi evaziv, căutând sufletul viu, adică ceea ce nu se lasă
definit, ceea ce este indicibil: încă o zi ca aceasta: versant al nisipului
roşu întunecat de ispită/ prin milioane şi mii de clepsidre sub paveze încuietori
sub linţolii:// cutezătoarele mâini se avântă în viscol/ în arsenalele fricii
şi iar se rănesc şi cunosc amăgirea/ şi nu se retrag şi duc mai departe spre
lungi galerii părăsite/ incendiul mâhnirii sucombând fără veste sub masca/ atât
de hulită a chipului unic oh da măcar o zi ca aceasta// cât încă îndrăznesc să
mai am o părere egală/ despre tot ce-am văzut despre cel ce nu mi-a greşit/
despre cei ce scufundă în lacrimi îndepărtate urme cu/ spini/ nepăsători
lunecând pe deasupra/ ca într-un ştreang plutitor (Privelişte de iarnă).
Ochiul, organ al înţelegerii, este omniprezent, făcând ca lumea să devină
abstractă, să se transforme în idei, prin convexitate asaltând-o, prin
concavitate circumscriind-o, luând-o în proprietate. Pentru poet, ochiul este
meningea corpului, este mijlocitorul melancoliei. Este cel care nu recunoaşte
identitatea, pentru că oglindirea înstrăinează, înmulţind chipul; numai
renunţarea la imagine produce regăsirea: deşi îmi poartă chipul el spune/
«numai pe mine nu mă poţi recunoaşte ei haide/ totuşi încearcă-ţi norocul»
şi-mi pune în mână/ un bici plumbuit tocmai bun/ ca să izbesc cu el aparenţa
oglinzii (Oglinda). Avem a face cu o poezie de idei, uşor criptică,
prin care o luciditate melancolică (verbalizată) monopolizează lumea: astfel
îmi deplâng fericirea:// după o mie de ani străbătând încăperea/ ating
fereastra cu o formă atât de perfectă/ încât se văd luminând peste ea ca o
maree întâmplătoare de alge/ nervii mei pipăind inconsistenţa văzduhului (O
formă atât de perfectă). Sinapse nevăzute conectează inefabilitatea insului
cu inefabilitatea cosmosului.
Identitatea
este şi tema poemelor din ciclul titular, dezvoltând componente semantice
precum singurătatea, oglindirea, regresivitatea. În schimb, în poemele reunite
sub numele Presupuneri despre paradis, apare ironia (specifică
optzeciştilor), insinuările, chiar sarcasmul: nu invoca niciodată lumina
acceptă teroarea miopiei congenitale, cel mai bine e să-ţi oferi o misiune
ingrată/ cum ar convertirea la creştinism a unui bob de neghină, nu mai avem
cum începe cu siguranţă-i un secol de-atunci/ capătul alb cu capătul negru sunt
zdravăn legate/ conspiră împotriva identităţii ştiinţelor, magii particulari,
detectivii/ ziduri în faţă şi ziduri în spate. Accentele satirice sunt mai
prezente, vizând aspecte politice sau morale.
Volumul
Existenţa de probă este o întoarcere (afectivă), o regăsire a monadei
(atât de universale), a propriei fiinţe: eu singur/ mă las întristat de
cântecul inimii mele (Cântecul inimii mele). Se face exerciţiul ieşirii
din infernalităţi existenţiale, din partea obscură, haotică nu în totalitate,
percetându-se, măcar, lumina, bunătatea, judecata, izbăvirea prin jertfă (în
primul rând lingvistică): până în albia privirilor mele până sub pajiştea sângelui
vânăt/ până la geamul de pânză ghimpată şi până deasupra/ oricărui adăpost
rezistent la asediul penumbrei/ o junglă de lujeri de spini şi protale o mâzgă
de spori adormiţi în corole/ acoperă totul în cale distrug milioane de semne
şterg urme-ncălcite/ marcaje sticlind în măruntaiele moi ale fricii/ nimic nu
mai poate opri/ această cruciadă-mpotriva-ndoielii nici mărturia sofismelor/
care condamnă-n dreapta şi stânga/ erezia adevărului cert nici strigătul tău/
reflectat de o boltă opacă înghiţit de pereţii ce s-au pornit să respire/
împrăştiind peste noi o mireasmă de calciu e foarte aproape momentul/ fii tare
implor vom învinge/ ne vom lăsa ameţiţi de triumf/ doar mult mai târziu/ vom
găsi un răgaz să privim înapoi şi să spunem:// de sub ruina cuvintelor jupuite
de vii/ cât de frumos ne-a năpădit fericirea! (Cât de frumos ne-a năpădit
fericirea). Nu încetează, e drept, întrebările, îndoielile: o jumătate de
convertire, chinuită, firească, fragilă. Poezia lui Corneliu Ostahie urmăreşte,
cu perseverenţă, o experienţă spirituală, în toate fluctuaţiile ei.
Funcţionează aluzia, ambiguitatea. Poetul învaţă că este mai anonim decât
transparenţa (Nu înceta să respiri cu migală). El dă curs unei
confesiuni neîncetate, transmiţând, într-un cod al transfigurării, toate
evenimentele de gândire. Prin funcţionarea unor simetrii, consonanţe, prin
evoluţia coerentă, pare că şi-a prefigurat un sistem liric, început la 25 de
ani, încheiat la 38.
Omniprezentă
este specularitatea, în fapt o căutare a identităţii. Oglinda, din primele
poeme, devine conştiinţă. Cartea, unitară şi consecventă, constată o
metamorfoză, o preschimbare a valorilor existenţiale, de la diferite forme de
crispare, la o bucurie, uneorim paradoxal, nefericită, din care a dispărut
frica: ar trebui să mă las năpădit de o dragoste fără scăpare/ pentru fotoliul
cu husă de pluş pentru maşina de scris pentru micul larousse/ numai acum aş
avea un prilej fericit (cu-adevărat fericit) să-nţeleg/ recunoştinţa de la un
capăt la altul sinceritatea în ceea ce nu mai ascunde/ acum doar acum şi numai
aici aş putea hotărî cât de frumoasă e viaţa/ ce mult datorez izolării
prudenţei de-a sta uneori nemişcat până totul şi toate/ se-adună atât de
aproape încât nimic altceva n-are rost să-mi doresc (Acum mai ales).
Atinge performanţa insolită de a fi cerebral şi sentimental, totodată. Oricum,
nu se pune problema unei convertiri, ci a unei împăcări cu sine, cu existenţa;
deşi rămâne în continuare un vigilent, disecând semnalele din jur: o prefăcută
alunecare prin somn de fapt doar o pândă/ o veghe-ndârjită/ sub masca
anesteziei totale,/ în puful unui ştreang barbituric// este la fel ca şi cum/
ai urmări traiectoria propriului chip scufundat în oglindă/ crezând că mai poţi
să ghiceşti/ după siajul de mici aureole captive momentul în care/ va izbucni
violent/ la suprafaţa altei priviri/ în mijlocul altei prelungi contemplări/ al
altor capcane de neevitat (La fel ca şi cum ai rămâne pe mal). Poetul
imersează într-o realitate multiplă, căutând un punct de reper (şi-ar dori să
fie el însuşi, ceea ce este nonsens), sau măcar o portiţă de ieşire (din timp,
din spaţiu, din conştiinţă), ca în poemul O-ngăduinţă în plus: nu-s
şanse să scapi de aici/ deşteptătorul deja s-a oprit pendula vesteşte că nu se
mai mişcă/ ceasul-brăţară de pe mâna ta stângă se sparge/ în zeci de fragmente
rotiţe şi arcuri degeaba ai vrea să te afli/ pe partea cealaltă a zilei nu-s
şanse să scapi nici de-acolo/ acelaşi final te aşteaptă oriunde/ aceeaşi orbire
exactă în puful metalic al orei/ întinse-ntre acul cel mic şi acul cel mare,
acum străvezii ca şi tine/ gonindu-se unul pe altul/ rotindu-se invers.
În
volumul Ochii corbului Poe se fixează o poezie a târziului, a
elegiei realităţii vorbirii, a vorbirii tragice, a eternei reîntoarceri în
locul din care nici măcar n-ai plecat, a amintirii prezentului, fiindcă în
spatele tău nu se află nimic niciun reazem oricât de mărunt (Aştepţi
liniştit).
Corneliu Ostahie scrie o poezie a preaplinului, în
care nu mai încap sentimente, umor, ci numai încordare de sine, o poezie
închegată, a îndurării (în sensul lui Noica, de întărire în interior).
Discursul pare minuţios, cu aspect de litanie, în realitate produce iluminări.
Dimensiunea lui, deşi nu se lasă văzută decât în plan, se produce în adâncime,
contemplativă sau, dimpotrivă, scrutătoare.
|
|