Prezenţele la pândă: imensa suferinţă, marea teamă
de Roxana Ghiţă
Încercând să
fotografiez frunzele uscate ale unei plante cu nume de prinţesă medievală,
Iresine, care rămăseseră cumva lipite de geamul mai tot timpul aburit din
camera mea, am schimbat din greşeală valoarea diafragmei aparatului,
micşorându-i astfel deschiderea la maxim (ceea ce înseamnă, pentru cei
neîmprieteniţi cu paradoxurile mecanismelor fotografice, că mai puţină lumină
este lăsată să pătrundă în aparat, iar obiectele sunt clar vizibile, până la
orizont). Am văzut imediat ce se întâmplase (una dintre binefacerile aparatului
digital, care însă reduce din misterul poietic al clasicului negativ, unde
suspansul este menţinut pînă la developare): lumea din afară, de dincolo de
fereastră, se insinuase în imagine, şi odată cu ea apăruseră, în decorul
binecunoscut al curţii de bloc, cu tomberoanele de rigoare, şi doi oameni ai
străzii, căutând prin gunoaie. Prima
reacţie, instinctivă, a fost de iritare: compoziţia fotografiei mele fusese
ruinată! A fost urmată, însă, de un gând de o cu totul altă natură: am avut,
dintr-odată, epifania nu a frumuseţii care se cere exprimată artistic, în
siajul, fie el şi balcanic, al unui Stephen Dedalus, ci, dimpotrivă, a
ridicolului pur în care mă aruncase tentativa mea artistică (poate că grotesc
ar fi şi mai nimerit, dacă ne întoarcem la sensul primar al cuvântului, care
implica grota, peştera, populată de demoni fantastici: oamenii străzii, ca
făpturi ieşite la lumină dintr-un repulsiv întuneric al tenebrelor, eu separată
de lumea reală, închisă în pereţii protectori ai grotei mele camera şi, în
sens mai larg, coconul privilegiat al spaţiului universitar). Ridicolul,
aşadar, al încercării mele de a captura frumuseţea a două frunze roşu-închis
pe fundalul alb al ferestrei iernatice (ce simbolism!), atunci când afară, la o
aruncătură de băţ, oameni mureau de frig şi foame, chiar în acea clipă (pentru
precizie, 15 oameni în fiecare minut, 1 persoană la aproximativ 4 secunde, după
statisticile UNICEF şi ONU). Doar printr-o generoasă aruncătură de zaruri a
destinului mi se îngăduise să fiu înăuntru, să am acest lux al plăcerii
estetice, al tremurului inefabil în faţa frumosului şi al gestului care
încearcă să-l surprindă creator.
Simţindu-mă un avatar
de secol 21 al lui Sei Shônagon, mi-am amintit, atunci, supărarea rafinatei
doamne de companie a împărătesei Sadako, pentru care frumuseţea razelor lunii
era ruinată de urâţenia cocioabelor sărmanilor: Zăpadă pe casele oamenilor de
rând. Acest lucru este cu atât mai regretabil atunci când lumina lunii se
oglindeşte în ea. Ceea ce pare, însă, un simplu elitism de clasă, dobândeşte o
nuanţă aparte în interpretarea lui Jeffrey Angles, care a investigat modurile
de prezentare a oamenilor de rând în vestita Makura no sôshi (în
traducerea românească a lui Stanca Cionca, Însemnări de căpătâi).
Reacţia lui Sei Shônagon nu îşi trage neapărat rădăcinile din dispreţul
aristocratului pentru viaţa de rând, cât din tristeţea estetului care vede
ratat un posibil act creator, poietic aşadar, de sublimare artistică:
frumuseţea luminii lunii reflectate pe zăpada acoperişului este irosită în
cazul unui membru al claselor de jos, lipsit de educaţie estetică (Angles, Watching
Commoners, Performing Class: Images of the Common People in The Pillow Book of
Sei Shônagon, 2001). Educaţie estetică, trebuie spus între paranteze, care
presupunea abilitatea de a compune oricând, şi pe orice temă (demnă de acest
lucru, evident), versuri capabile să exprime acel yűgen (graţie
misterioasă), inefabil al existenţei. Judecata lui Sei Shônagon, strălucită
reprezentantă a lumii autarhice reprezentate de casta nobilimii din epoca
Heian, care, pentru prima dată în istoria omenirii, şi irepetabil, a impus
rafinamentul estetic drept singură măsură a umanului, nu este, aşadar, una morală
ca în Grecia antică, unde Electra lui Euripide, de ex., echivalează sărăcia cu
degradarea absolută, iar Theognis din Megara se lamentează astfel: Ah, Penie
netrebnică (Penia, zeiţa sărăciei), de ce stai pe umerii mei şi-mi deformezi
mintea şi trupul? Împotriva voinţei mele mă înveţi ce este ruşinos, deşi ştiu
ceea ce este onorabil şi nobil printre oameni. Oricum ar fi, pentru această
lume antică în care segregarea de clasă este un principiu natural la fel de
evident ca pentru noi, astăzi, legea darwiniană a evoluţiei, sărăcia produce
deformitate morală, estetică, intelectuală, fiind o calamitate mai rea decât
moartea. În ce măsură au reuşit secolele de umanism pe care le avem în spate să
ne modifice percepţia pe care o avem, astăzi, dacă suntem sinceri cu noi până
la capăt? Şi cum este posibil să acceptăm paradoxul unei existenţe în care
contemplarea unei frunze roşii şi un vers despre aceasta, sau o fotografie, în
cazul meu, merg mână în mână cu o conştiinţă acută a suferinţei celuilalt? De
cele mai multe ori, sfârşim prin a întoarce spatele acestor întrebări
fundamentale, pentru că altfel viaţa nu ar fi suportabilă, a spus-o Pascal cu
acea fineţe şi onestitate caracteristice: Eşuând în a găsi leacul pentru
moarte, sărăcie şi ignoranţă, oamenii au decis, pentru liniştea lor
sufletească, să nu se gândească la ele. Şi versurile lui Brecht, la fel de
actuale acum ca în 1938, când le punea pe hârtie în exilul din Danemarca, ne
pun faţă în faţă cu acelaşi adevăr: Este adevărat: îmi câştig încă traiul,/Dar
credeţi-mă, este o întâmplare. Nimic/Din ceea ce fac nu mă îndreptăţeşte să
mănânc pe săturate./Din întâmplare sunt cruţat. (Dacă norocul mă părăseşte,
sunt pierdut.)/Mi se spune: mănâncă şi bea! Bucură-te că ai!//Dar cum pot eu să
mănânc şi să beau, când/Smulg flămândului ceea ce mănânc, iar/Paharul meu de
apă îi lipseşte însetatului?/Şi totuşi, mânânc şi beau. (Către generaţiile
viitoare; n.m. trad. tuturor versurilor îmi aparţine)
Un răspuns ar fi că
Brecht, chiar prin scrierea acestor rânduri, arată o posibilitate de fiinţare
înăuntrul acestui paradox, în acelaşi mod în care Sartre vede în literatură
posibilitatea fiecărui om de realizare a libertăţii sale, prin asumarea
responsabilităţii faţă de celălalt în însuşi actul creator. Nu de o literatură
angajată în sensul creaţiei aservite ideologic (în forma sa cea mai repugnantă,
aceasta ar fi literatura de partid pe care am cunoscut-o mult prea bine în anii
comunismului), ci de o artă în care se găsesc problematizate conflictele
actuale ale societăţii, fie că sunt legate de politic, de injustiţii sociale,
de discriminare sau de ameninţări ecologice, problematizare care, însă, nu ar
trebui niciodată să uite de faptul că, pentru scriitor, orice acţiune este, în
mod necesar, o formă de limbaj: aşa cum a spus Blanchot, scriitorul este,
angajat în crearea limbajului poetic, creând sensuri, şi nu exprimându-le.
Atins de suferinţa unui seamăn, care îşi mânca pachetul sărăcăcios într-un
compartiment de tren, Geo Bogza îşi doreşte, într-un fel de invocaţie a muzelor
care mizează pe toposul modestiei auctoriale, să poată exprima acea
emoţie care l-a copleşit, nu neapărat pentru a transforma lumea a la Marx, ci
pentru a reuşi să trezească acelaşi tip de empatie în ceilalţi, pentru a-i da
un chip poetic şi a o smulge, astfel, uitării: Aş vrea să fiu cinci minute,
numai cinci minute, poet:/ Unul dintre acei oameni extraordinari pe care zeii
îi înaripează/ Când vor să exprime în vesuri o suferinţă sau o bucurie/ şi-n
acele versuri se recunosc apoi milioane de oameni/, iar generaţii întregi le
ştiu pe de rost şi de câte ori le aud/ sunt cuprinse de aceeaşi adâncă emoţie./
Aş vrea să fiu, numai cinci minute, un astfel de om privilegiat,/ Pentru a ţese
, şi nimeni să nu-l găsească înjosit veşmântul poeziei/în jurul celei mai
banale întâmplări cu putinţă,/ întâmplare ce pe mine m-a emoţionat la culme,/şi
aş vrea că emoţia aceasta să nu se piardă, să o-ncerce / o, de s-ar putea !
cât mai mulţi oameni.
Cu toate acestea,
paradoxul enunţat de Brecht mai sus nu poate fi, în esenţă, anulat, iar
contradicţia dintre juisanţa estetică şi suferinţa umană hrăneşte o mauvaise
conscience care, în formele ei radicale, ajunge la contestări vehemente de
genul celei levinasiene: Există ceva rău şi laş şi egoist în plăcerea
artistică. Există momente când ar trebui să ne ruşinăm de asta, ca de a
benchetui în plină ciumă (Realitatea şi umbra sa). Platon ar fi bucuros
să contemple, cred, reînnoita condamnare a poetului, pe motiv de
iresponsabilitate, pe care o propune filozoful francez. Şi nu numai poetul
autoexilat în turnul său de fildeş, ci chiar şi artistul angajat, deoarece,
pentru Levinas, este în natura artei, indiferent de felul acesteia, de a fi
degajată de responsabilităţi într-o lume în care acestea trebuie să fie pe
primul plan, de a promova o dimensiune a evaziunii în care receptorul se
vede, ineluctabil, transmutat prin actul receptării estetice, pierzându-şi,
astfel, şi la polul opus ideii sartriene, libertatea. Acest lucru s-ar datora
unui aspect care ţine de ontologia operei de artă, în care forma
specifică a acesteia, identificată de Levinas, prin extindere la toate artele a
unui atribut al muzicii, într-un ritm particular, produce dezincarnarea
realităţii. De pe poziţii nu neapărat diferite, cât restrânse la o singură
artă, fotografia, şi la o anumită temă: portretizarea suferinţei umane, în
special a celei generate de război, genocid, Susan Sontag argumentează în Privind
la suferinţa celuilalt că asemenea fotografii erodează simţul realităţii,
desensibilizând publicul şi făcându-l inert din punct de vedere etic: înscenând
suferinţa ca spectacol şi expuse în galerii şi muzee, ele transformă
atrocitatea într-o banalitate care, prin neîntrerupta ei prezenţă în
mass-media, împiedică tocmai ceea ce ar trebui să producă, adică formarea unei
conştiinţe acute şi problematizante a ororii mecanismelor care fac această
atrocitate posibilă.
Aşadar, şi păstrând
proporţiile, nici dacă aş fi focusat în întregime asupra celor doi oameni ai
străzii, în imaginea mea, uitând cu totul de frunza cea roşie, şi aş fi
transformat fotografia într-un document de fotojurnalism, trecând de la o
perspectivă pur estetizantă la una ancorată în realitatea socială, tot nu aş fi
reuşit, se pare, să fac pace cu mine însămi, să mă simt împlinită în mod
necondiţionat, să ataşez gestului meu o valoare indubitabilă, dincolo de orice
ambiguitate. Fără o cale de ieşire, mă consolez cu viziunea unei acceptări,
tocmai prin efemeritatea ei, depline, a graţiei firave a unui moment, ca în
minunatul poem al Denisei Levertov (Despre existenţă):
Ştiu
că această fericire
este
provizorie:
prezenţele la pândă
imensă suferinţă, mare teamă
doar se retrag
în privirea periferică:
dar
ineluctabilă această strălucire
a
vântului în frunzele albastre:
acest
fluviu al nemişcării
lărgind
lacul cerului:
această
nevoie de a dansa
această
nevoie de a îngenunchea:
acest
mister:
|
|