Readucerea în atenţie a valorilor interbelice s-a făcut cu mari riscuri
de Valeriu Râpeanu
Interviu
de Mircea
Pospai
Mircea
Pospai:
Domnule profesor, aş dori să pornim de la faptul că sunteţi unul dintre puţinele spirite
enciclopedice ale acestui început de veac şi de mileniu şi că preocupările
dumneavoastră de-o viaţă, dar mai ales seriozitatea cu care aţi tratat tot ceea
ce aţi făcut, au determinat acest spirit, cultura vastă şi, ca atare, toate
locurile prin care aţi trecut au fost, într-un anume fel, sfinţite pur şi
simplu. Aş dori să aflu de la dumneavoastră câteva lucruri pe care generaţiile
de astăzi poate că nu le mai ştiu sau chiar mi-aş îngădui să spun că sigur nu
le mai ştiu. Începeaţi să lucraţi fiind dumneavoastră fiu al unor învăţători
de la Ploieşti cu o foarte bună cultură şi educaţie făcute în casă şi în liceul
pe care l-aţi urmat acolo, apoi tânăr filolog la Gazeta literară a
acelei vremi şi Luceafărul, dacă nu mă înşel. Erau anii 1954-1955.
Valeriu
Râpeanu:
Vă mulţumesc că aţi amintit toate aceste lucruri şi eu aş vrea, foarte pe
scurt, să-i omagiez pe părinţii mei, care nu mai sunt. Tata a murit foarte
tânăr. Ne-au dat o educaţie ţinând, mai ales, de structurile clasice ale
culturii româneşti, de literatura noastră clasică, de tot ceea ce dădusem noi
mai frumos. Aş vrea să omagiez pe profesorii mei de la Liceul Sfinţii Petru şi
Pavel din Ploieşti. Care ne-au îndrumat lecturile, în sensul bun al
cuvântului, care ne-au făcut să trăim, să simţim pe Eminescu, pe Creangă, pe
Caragiale, pe Sadoveanu, pe Rebreanu şi care ne-au făcut să-l iubim pe Nicolae Iorga. Şi apoi profesorii mei de la Facultatea de
Litere. Noi regretam când am intrat în 50 că nu mai erau profesori: George
Călinescu, Gheorghe Brătianu, Giurescu, Şerban Cioculescu, Vladimir Streinu. În
locul lor, în unele posturi veniseră alţii. Eminescu era predat de un tehnician
dentar. Dar, în acelaşi timp, am avut şi profesori foarte buni, urmaşi ai celor
despre care vorbeam. L-am avut pe Tudor Vianu doi ani. Cu el am făcut Istoria
Literaturii Universale. Erau nu numai lecţii în care comunica anumite
cunoştinţe, ci erau lecţii înălţătoare. Vianu transfigura. Asistenţii erau
Edgar Papu şi Ion Frunzetti. E drept, au fost daţi afară după aceea, dar noi
i-am apucat doi ani. Apoi era Iorgu Iordan, la Limbă română contemporană, era
Alexandru Rosetti. Din cei mai tineri erau Zoe Dumitrescu Buşulenga şi Gh. C.
Nicolescu. Facultatea de Istorie fusese
şi ea pur şi simplu vandalizată din acest punct de vedere. Marii profesori erau
în închisoare: Gheorghe Brătianu, Constantin C. Giurescu şi alţii. Unii dintre
ei au şi murit în închisoare. În consecinţă, generaţia noastră a avut puţine
prilejuri de distracţie. Noi nu călcam în cafenele. Poate nici nu existau
cafenele. Şi dacă ar fi existat, nu aveam bani. Era sărăcia anilor de după
război, foametea, ca să vorbim mai pe româneşte. Noi am citit.
Domnule profesor, la ceea ce spuneaţi dumneavoastră până acum, nişte tineri zic: Domnule, chiar s-au putut
acele lucruri în acei ani?! Da, s-au întâmplat, este răspunsul. Dar, nu mult
mai târziu, dumneavoastră aţi ajuns redactor la reviste literare şi director de
editură. Şi există dovezile atât de clare, pentru cine ar merge la colecţiile
literare sau pentru cine vede ceea ce aţi publicat la Editura Eminescu timp de
18 ani, că aţi fost omul care a început restituirea, către noile generaţii, a
unora dintre valorile interbelice. Aţi deschis un drum, publicând cărţi şi
oameni care chiar avuseseră probleme. Cum s-a petrecut această strecurare? Se
întâmpla ceva în planul mentalităţilor la oamenii care aveau chingile în
mână..., au existat curajul şi riscul
unora ca dumneavoastră..., a
putut să fie o tacită înţelegere...?
Trebuia iniţiativa celui de jos, pentru că cei din generaţia lor nu aveau
întotdeauna interesul şi poate nici curajul. Concret, Tudor Teodorescu Branişte
a fost ziaristul democrat prin excelenţă. El a scos Cuvântul liber. A
scris la Adevărul şi Dimineaţa, la fel. El a scos între 1944 şi 1947 Jurnalul de
dimineaţă care a fost interzis în 1947 şi el, ca ziarist, interzis total.
Pentru mine era ziaristul copilăriei şi tinereţii mele. Între 1944 şi 1947, Jurnalul
de dimineaţă şi Dreptatea condusă de Nicolae Carandino erau cele mai
răspândite ziare, cele mai citite. Şi mi-am pus problema să-l readuc. Eram la Luceafărul.
Încercarea mea a fost zadarnică, pentru că un redactor şef adjunct s-a opus cu
îndârjire. Când am ajuns la Scânteia unde am fost redactor din 1962
până în 1970 când am plecat ca redactor şef-adjunct la Radio-Televiziune am
adus iarăşi intelectuali: Perpessicius, Philippide şi l-a adus şi pe
Teodorescu-Branişte. Pentru aceştia, conducerea cerea nişte aprobări. Într-o
seară, un redactor pe care nu-l cunoscusem înainte, ieşind pe culoarele mari de
la Casa Scânteii, mi-a zis : Faci foarte bine că îi aduci pe oamenii ăştia
care nu au scris în Scânteia niciodată. Ştiu că este greu. Pentru
Teodorescu-Branişte a trebuit aprobare de la tovarăşul Gheorghiu-Dej.
Aprobarea ultimă o dădea e obicei Leonte Răutu, dar nici el nu-şi asumase
răspunderea. A fi publicat atunci în Scânteia
era ca o deschidere de porţi către edituri. Era o consfinţire. Şi asta am făcut
eu, aducându-i pe unii dintre oamenii valoroşi, în ciuda opoziţiei unora care
în 45-47 îi scoseseră şi care erau încă în redacţii. Acum ei vedeau că au mai
pierdut partida, că trebuiau să stea să vadă că apare un articol de Cioculescu,
de Streinu, de Gheorghe Zane care şi el fusese arestat în două rânduri. Deci şi
la Scânteia i-am adus pe toţi aceşti oameni. I-am adus şi bine am
făcut.
Asta însemna publicarea de articole. Toată lumea ştie şi că după
aceea, din 1972, când aţi preluat conducerea Editurii Eminescu, aţi avut un fel
de crez al dumneavoastră, pornind la un demers extraordinar de tenace şi de
fructuos, în a tipări cărţi ale unor oameni care nu mai fuseseră publicaţi din
motive politice după 1944.
A fost Biblioteca de filozofie a culturii româneşti, pe care am
deschis-o în anul 1980 cu cartea Tradiţia despre întemeierea statelor
româneşti, a marelui istoric Gheorghe Brătianu. Trebuie să ştiţi că
Gheorghe Brătianu era interzis din 1945. Ultima carte a apărut în 45 şi care
nici nu s-a difuzat. El, după cum ştim, moare după trei ani în închisoarea de
la Sighetul Marmaţiei. Şi atunci am pregătit această reeditare. Şi aşa am început reeditarea marilor noştri
gânditori. Era vorba, de exemplu, de Victor Papacostea. Nu murise în
închisoare, dar a murit după închisoare. După două închisori. Sau Constantin
Rădulescu-Motru, nepublicat din 1944. Ion Filitti, istoricul. Arhitectul G. M.
Cantacuzino, al cărui nume îl poartă astăzi Facultatea de arhitectură din Iaşi.
Dar fusese interzis şi noi am publicat lucrarea Izvoare şi popasuri, din
1934 o ediţie foarte frumoasă, făcută de Adrian Anghelescu. Alice Voinescu
fusese arestată şi nu ştiu cum a putut să scape cu viaţă. Şi e un miracol că
s-a păstrat jurnalul ei, unul din cele mai bune jurnale din cultura românească.
Ei bine, noi am tipărit operele doamnei Alice Voinescu, o ediţie făcută de Dan
Grigorescu, o ediţie ştiinţifică, o ediţie de câteva sute de pagini. De
asemenea, am tipărit pe Gheorghe Zane şi pe alţii care fuseseră publicaţi:
Constantin Noica patru volume, Anton Dumitriu cu ultimele cele trei mari
volume de eseuri, care s-au bucurat de mare succes. Apoi, Şerban Cioculescu,
Vladimir Streinu, George Călinescu cu Scrinul negru şi Dosarul
scrinului negru (o ediţie de lux cu studiu introductiv şi ingirjită de
Cornelia Ştefănescu) , Edgar Papu, un filozof al culturii, astăzi neluat în
seamă, dar observ că unii profesori îl predau, spre cinstea lor. Gabriel
Ţepelea cu un volum. Apoi Leon Calustian, ziarist, căruia i-au apărut la noi
primele două volume. Adrian Păunescu l-a publicat şi el, cu rubrica Simple
note în Flacăra, care i-a asigurat popularitate. Plecând de la o carte,
de la un articol, el rescria istoria României de atunci. Şi i-am publicat patru
volume de simple note. Tot ce a publicat la Flacăra, au fost
republicate la noi. Carandino, care a publicat şi la alte edituri, dar cu
Carandino am avut o prietenie foarte strânsă până în ultimul moment al
lucidităţii lui. Pentru că nu plăcea cum scria el despre teatru şi vroiau să-l
interzică din nou, după ce el trăise deja 9 ani în închisoare şi 9 ani în
domiciliu obligatoriu. I-am publicat câteva cărţi la Editura Eminescu. Nu mai
spun de Perpessicius. De mare atenţie s-a bucurat lucrarea lui Mircea Florian, Recesivitatea,
ca structură a lumii.
A fost unul dintre cele mai importante evenimente editoriale din acel timp...
Trebuie să vă spun că această carte s-a reeditat şi în zilele noastre şi ea se
predă la facultate. Ca şi G.M. Cantacuzino, ca şi Gheorghe Brătianu, ca şi
Rădulescu-Motru. Erau şapte volume din Rădulescu-Motru. Tot atunci a apărut un
volum mare, Petru Comarnescu, o parte din opera lui. Editura noastră era o
editură de literatură românească. Împreună cu Cartea românească. Ne-am făcut
datoria şi pentru literatura română a timpului, pentru că aici a tipărit, de
exemplu, Ştefan Bănulescu Cartea milionarului, pe care prin 94-95 a
retipărit-o, scriind că apare cu textul identic de la Editura Eminescu. Şi
alţii, şi alţii.
Şi totuşi, ştim cum erau acele timpuri. Dincolo de faptul că aţi avut
dorinţa şi voinţa de a-i publica pe acei oameni, v-aţi bazat şi pe altceva? Nu
v-a fost teamă? Aţi ştiut că nu o să păţiţi nimic?! Că o să vă susţină cineva?!
Domnule Pospai, toate acestea reprezentau un risc. Nu numai pentru mine, la Editura
Eminescu, pentru că nu mi l-am asumat doar eu. Gândiţi-vă la Romul
Munteanu, care din 1970 până în 1989 a fost director la Editura Univers.
Gândiţi-vă la Aurel Martin şi Teodor Vârgolici, care au condus vreme
îndelungată Editura Minerva.
Aurel Martin a fost şi retrogradat, din câte ştiu.
Orice carte era un risc. Au fost nenumărate anchete. Oamenii se pârau între ei.
După apariţia cărţii, veneau... delaţiunile de la confraţi.
Dumneavoastră cu ce aţi avut cele mai mari probleme?
Problema
numărul unu a fost Gheorghe Brătianu. Vă daţi seama, să spui în 80 că a murit
nejudecat şi necondamnat, era ca şi cum ai denunţa un asasinat. Dar asta se
întâmplase, în închisoare, şi dădeam şi numele închisorii. Am avut apoi mari
probleme la Constantin Ţoiu, cu cartea Galeria cu viţă sălbatică. Şi pe urmă
i-am mai publicat o carte şi m-a chemat doamna Suzana Gâdea să-mi arate şase
pagini care erau din cartea lui Ţoiu.
Le extrăsese cineva.
Da. Şi i-am spus: Doamnă, ce vedeţi dumneavoastră aici sunt citate din romanul
lui Ţoiu, dar trebuie avut în vedere întreg romanul. Trebuie să fie judecat
romanul lui Ţoiu, nu extrase. Citiţi romanul, tovarăşul care a făcut asta să
citească romanul lui Ţoiu şi pe urmă vedem. Până una alta, acestea sunt nişte
lucruri scoase din context la care eu nu pot răspunde la aşa ceva. Să vină cu o
cronică la romanul lui Ţoiu. Şi atunci discutăm.
|
|