Conducerea / Contact / Echipa / Editura / Fil. Craiova USR     








In memoriam — Marius TUPAN

        

Viața operei

Un scriitor vine și devine carte, trece încet sau mai repede în spiritul și litera cărții, viața lui devine treptat viața operei sale. Între timp ne întâlnim și vorbim tot despre cărți.

Marius Tupan mi-a fost un mare prieten, ne întâlneam săptămânal prin telefon și, după câteva glumițe, revenea la carte, ce părere am etc., etc., fie și despre cea viitoare. Chiar și atunci când prea obsedat devenise de „Batalioane invizibile”, după ce eu spuneam de ce îmi plăcuseră mai mult „Rătăcirea Domnului” și „Vitrina cu păsări împăiate”, el își dregea vocea și vorbea în fine și amestecat despre cartea viitoare. Cred că-l interesa și „opinia” mea, eu fiind din partea locului, respirând încă din aerul aceluiași spațiu din care au izvorât mai toate romanele și povestirile sale. Marius da câte o raită prin alte lumi și spații tocmai pentru a avea de unde și de ce să se întoarcă acasă.

Aș atinge doar acest aspect al vieții operei lui Marius Tupan, cel legat ombilical, aș zice, de locurile natale. Trilogia „Coroana Izabelei” își desfășoară acțiunea în satul natal Valea Ursului, comuna Tâmna și în împrejurimi: „Ursa mică” este un Macondo colinar/dunărean, „Rezervația de lux” este proiectată lângă mânăstirea Tismana, într-o lume bântuită de elemente malefice, „Arca rubinie” coboară din peștera Topolnița, trece și prin miracolele sfântului de la Maglavit și naufragiază pe insula Șimian, nemaigăsind-o pe fabuloasa Ada-Kaleh care fusese înecată de oameni în apele Dunării. Tot din același spațiu dunărean reverberaseră și romanele „Crisalide” și „Marmură neagră”. Turnu Severin este Cetatea de Aur din trilogia amintită și din „Vitrina cu păsări împăiate” – roman acționat în întregime în Turnu Severin. Pentru „Batalioane invizibile” autorul și-a proiectat „craterul” în satul apropiat Scorila, așezare ciudată, ascunsă de lume chiar în plină câmpie.

Cine vrea să afle un tărâm generos ca un pat germinativ pentru creație îl va găsi în aceste cărți încărcate copios de semnificații mitice, locuri fabuloase și labirintice, cutume ale locului, istorii și istorioare - recente într-o lume aflată mereu la răscruce, în care misterele rezistă sau le… rezistă autorul în tentativa-i epică de melanj până dispar bornele dintre real și fantast. Este formula care a prins bine în scrisul lui Marius Tupan, autor ce cultivă romanul grădinărește, aș zice, cu știința țăranului care cultivă un anume soi fructifer numai pe terenul potrivit acestuia. Marius Tupan credea creator în viața operei sale, el rămâne un model memorial nu doar pentru această lume din „sud-vestul dogoritor”.

Ileana ROMAN

Un ambițios incurabil

Îl știam din facultate, din București, unde fusesem admis în 1970. Marius Tupan era mai mare, cred că în penultimul an de studii. Un băiat înalt, brunet, cu o ușoară undă de ironie mereu întipărită pe figură. Eu și colegii mei de an intrasem într-o facultate de cinci ani, dar urma să absolvim una de patru. Între timp, perioada de studii fusese scurtată. E ceva mai puțin important: li s-a întâmplat și altora, mai târziu, după 1990. Marius Tupan era în anul IV, iar eu – un neînsemnat boboc. Și-a încheiat studiile de filologie în 1972. Nu aveam să-l uit: știam că scria, că visa să devină scriitor. Câte ambiții gravitau în acel timp în jurul numelui de scriitor! I-am urmărit, cât se putea pe atunci, într-o vreme când informația circula mult mai greu, destinul. Aflasem că reușise să prindă un loc de muncă în București, cu puțin înainte ca lui Ceaușescu să-i vină în minte și să pună în aplicare chinuitoarea idee a „orașelor închise”. A lucrat întâi la o revistă „tehnică”, dar foarte utilă pe atunci, Cărți noi, iar apoi la Urzica, unde a rămas vreme de șaisprezece ani. Unda lui de ironie, de odinioară, dădea de acum roade în scris. Marius Tupan dăduse însă o lovitură și mai mare: începuse să publice cărți. Proză. Până în 1990 avea să dea la iveală cinci volume: două de povestiri și vreo trei romane, între care strălucea… Coroana Izabelei. Îl invidiam de la distanță.

Nu l-am revăzut decât după 1990, când avea să se lege, până în ultima clipă a vieții, de săptămânalul Luceafărul. A continuat să scrie proză și a fost răsplătit cu două premii ale Uniunii Scriitorilor, în anii ‘90. După 1990 a scris și teatru. Nu era însă prea mulțumit: Marius Tupan voia mai mult, de la sine și de la critică. A fost un ambițios incurabil. A respirat literatură, s-a zbătut fără răgaz pentru a menține renumele revistei Luceafărul și după moartea, tot fulgerătoare, a lui Laurențiu Ulici. Era impetuos, uneori chiar turbulent, mereu independent, orgolios, dar și generos cu prietenii săi. În particular era volubil, spumos, cu pardonabile urme de malițiozitate. În compania lui nu te plictiseai niciodată, orice convenție se volatiliza: puteai să lauzi, să contești, să glumești și să bârfești în voie. Cu alte cuvinte, te simțeai totdeauna destins. În particular Marius Tupan era un om tonic. Era însă un îndârjit notoriu față de toți aceia care nu-i erau pe plac, din diverse motive. Și erau destui. Poate că interioritatea lui era subminată de aceste excese de îndârjire. Poate că Marius Tupan a vrut prea mult de la el, într-un timp mai scurt și mai epuizant. A vrut să are cerul înainte de a se apropia cu totul de el. Nu a avut răbdare cu sine pe cât se cuvenea. Câteodată parcă se punea contra naturii…

Însă, orice aș spune, oricâte explicații aș căuta, pentru mine dispariția lui ține de perplexitate. Într-o zi de Moș Niculaie, lui Marius Tupan i-a fost răpit cel mai de preț dar pe care i-l făcuse Providența în urmă cu 62 de ani – chiar viața lui. Pur și simplu. Fiind cuprins încă de perplexitate, nu pot spune nimic mai mult despre această dureroasă întâmplare. Mai pot însă încerca să spun câte ceva, printre niște noduri de plâns mut, lăuntric, fără lacrimi, despre omul și scriitorul Marius Tupan, despre fostul meu coleg de facultate, care ne privea cu îngăduință, uneori cu condescendență, pe noi, cei din anii mai mici. Mai pot spune ceva despre liderul unei reviste atât de cunoscute ca Luceafărul, unde a voit, a perseverat și a izbutit să aducă un suflu nou, prin promovarea tinerilor scriitori, de cele mai multe ori niște debutanți cvasi-necunoscuți, dar și prin publicarea unui mare număr de consacrați de cele mai diferite orientări. Varietatea se întâlnea acolo cu valoarea, dar și cu insolitul. Marius Tupan, conducătorul de revistă, știa să fie original și în această postură. A reușit să imprime Luceafărului o direcție distinctă, să o impună prin trasarea unui profil inconfundabil în pestrița noastră presă literară de astăzi. După plecarea fără întoarcere, revista diriguită timp de peste un deceniu de Marius Tupan, nu se regăsește încă. Trebuie ales un drum nou sau ar trebui urmat cel vechi? Nu risc vreun răspuns, dar sunt tare curios să văd cine își va asuma un asemenea risc. În urma lui Marius Tupan a rămas un loc gol la una din cele mai vechi și respectabile reviste românești. În urma lui Marius Tupan a rămas o consistentă și valoroasă operă în proză. În urma lui Marius Tupan au rămas atâtea amintiri, legate de prezența lui în viața literară, de fascinația perfecțiunii și a celebrității, de prietenie și de fraternizare. În urma lui Marius Tupan a rămas o amintire cu referință directă, dar foarte discretă, la revista Ramuri: tocmai în paginile ei a debutat Marius Tupan, în 1963, când era încă un licean din Turnu Severin, probabil la fel de îndrăzneț și ambițios ca în tot restul vieții. Urma lăsată de Marius Tupan în literatura inimilor noastre este la fel de adâncă precum cea lăsată în inima literaturii noastre.

Ioan LASCU

Un suflet mare

Cu un suflet mare și un trup pe măsură, scriitorul Marius Tupan era doar aparent un om degajat de grijile vieții, dar îl consumau arderile puternice bine ascunse în interior. Așa se explică încetarea subită a inimii lui calde, la numai 62 de ani.

Așa cum s-a mai spus, Marius avea vocația prieteniei nedisimulate. Era prietenul tuturor, deci și al meu.

Îl cunoscusem prin anii ’60 spre ’70, întâlnindu-ne noi, condeierii amatori, din zona noastră, la Cenaclul literar de pe lânga Casa de Creație a regiunii Oltenia. Veneau din Mehedinți: Ileana Roman, Valeriu Armeanu, Victor Rusu și bineînțeles Marius Tupan.

Eu veneam din Calafat cu Victor Belciug, cred, dar și cu alții. Veneau cei din Craiova, dar și din alte județe. Se citeau îndeosebi poezii.

Pe vremea aceea și Marius scria și publica poezii. Cred că era pe atunci bibliotecar la Porțile de Fier sau pe la Casa de Cultură, în Severin.

Era un tânăr arătos, impetuos și dezinvolt, deschis, ca și în tot restul vieții, relațiilor amicale cu toată lumea. Avea un păr bogat, căzându-i mereu pe fruntea înaltă și senină.

Dezbăteam toți cei prezenți creațiile citite, ne lăudam și ne criticam prietenește, prelungind discuțiile după ședința de cenaclu și în fața unei halbe de bere.

O vreme, nu l-am mai întâlnit pe Marius, dar după câțiva ani l-am descoperit în redacția revistei Urzica, pe când cochetam eu cu epigrama. Același neschimbat băiat de treabă! El era de-acum bucureștean, după absolvirea Facultății de Filologie din București (1972), iar eu, fost profesor la Calafat, devenisem craiovean (1973).

L-am redescoperit mai apoi în redacția revistei Luceafărul, ca om de bază al mult regretatului Laurențiu Ulici cam de aceeași factură și atitudine psihosocială ca și a lui Marius. După dispariția tragică și incredibilă a lui Laurențiu Ulici, povara acestei reviste a Uniunii Scriitorilor a căzut pe umerii aceluiași Marius Tupan, răzbătător și neodihnit, care a salvat revista și a menținut-o în viață încă 7 ani grei, înființând și Fundația Luceafărul.

De un timp, îi fusese refuzat sprijinul financiar al Ministerului Culturii și Cultelor. Nu se știe de ce. Poate vreun culturnic aciuat pe acolo a fost ofensat cumva de acoladele acide dar veridice ale directorului Marius Tupan. Vreunul dintre cei care considerau că „prezența în jurul lor a unor creatori devotați le-ar diminua faima” sau dintre cei care „nu operează prin asociere, ci prin eliminare. În schimbul lor (al creatorilor autentici n.m.) preferă oportuniști și saltimbanci; fie să le întrețină buna dispoziție, fie să nu le iasă din cuvânt”. (Marius Tupan – Amnezici?, în Luceafărul nr, 36/ oct. 2007).

Iată-l deci pe Marius Tupan, un om cu suflet mare, prietenos și înțelegător, dar obiectiv și vertical.

Dumnezeu să-l așeze printre cei buni, în locuri cu verdeață și cu flori, pentru că și spiritul lui a fost o floare rară, dintre cele de colț!

Toma GRIGORIE

Ies în larg în golful nopții...“

Marius Tupan a fost unul dintre cei mai activi și importanți scriitori din câmpul literar post-decembrie 1989. S-a impus atât prin ineditul scrierilor sale sub aspectul viziunii și al „strategiilor“ narative, cât și prin temele majore abordate. Voi reaminti că scriitorul (romancier, dramaturg, jurnalist cultural) a publicat trilogia romanescă „Batalioane invizibile“, inaugurată, îmi vine să cred, în mod pragmatic, cu primul volum apărut în 2001, continuată cu cel de-al doilea roman al seriei, „Rhizoma“, apărut în 2004 și încheiată cu romanul „Asteroidul“ în 2006. Romancierul a avut „intuiția“ (am folosit ghilimelele, deoarece trebuia să scriu strategia), ca împreună cu ultimul roman al trilogiei, să reediteze și primele două, oferind în acest mod, printr-o astfel de strategie editorială, cele trei romane ale ciclului „Batalioane invizibile“, și-anume, „Craterul“, „Rhizoma“ și „Asteroidul“. Editarea integrală a trilogiei, în modul menționat, a prilejuit confratelui craiovean Florin Logreșteanu să organizeze două întâlniri cu respectatul romancier, în ziua de 17 mai 2006, atunci și Sărbătoarea Înălțării Domnului, praznic căruia i-a fost asociat, încă de la finele secolului al XIX-lea și cinstirea Eroilor Neamului, căzuți în războaie. Prezent la „Zilele Tudor Arghezi“, de la Târgu-Jiu și Cărbunești, Marius Tupan și-a lansat, venit la Craiova, trilogia „Batalioane invizibile“, într-un amfiteatru de la Colegiul Național „Elena Cuza“, apoi la Filiași, la Biblioteca orășenească „Anton Pann“. Zi de sărbătoare creștină, dar și o zi de sărbătoare literară pentru cei prezenți la cele două întâlniri menționate. Și autorul acestor rânduri s-a prenumerat printre participanți, vorbind despre trilogia romanescă, la ambele întâlniri, cum a mai fost prezent, și în iunie 2004, la lansarea unui volum de proze scurte semnat de Marius Tupan, în prezența autorului, în aula mare de la același prestigios colegiu craiovean. Căci, de inepuizabilul, parcă, Marius Tupan am fost legat, timp de peste un deceniu – ultimul său deceniu de viață! – printr-o nedesmințită, fermecătoare și benefică prietenie literară, mai ales pentru mine. Prietenie statornicită la Craiova, în octombrie 1997, în timpul „Zilelor orașului“. Ne-am mai întâlnit în câteva rânduri în Cetatea Băniei și o dată la București. Convorbeam, periodic, prin telefon. De fiecare dată pe teme literare. În ultimii câțiva ani, având cunoștință întrucâtva de ceva boale ale ceva mai vârstnicului său prieten literar ardelean de la Craiova, mă întreba cu discreția-i funciară cum o mai duc cu sănătatea. Îi răspundeam creștinește, de fiecare dată: „Dumnezeu e bun, domnule Marius Tupan!“ Cine-ar fi crezut că vigurosul scriitor – care devenit sexagenar în anul 2005 și se înfățișa tot voinic și la o astfel de vârstă semnificativă în existența unei persoane, ne va părăsi pe neașteptate, prematur, în ziua de 6 decembrie 2007! La aflarea veștii, incredibile pe moment, pentru mine, mi s-au reactivat și mai pregnant în memorie, în amănunt, momentele, cu toate de neuitat, în ce mă privește, petrecute alături de omul și scriitorul Marius Tupan. Iar în ce privește scrierile sale mărturisesc – și scriitorul și-a dat seama de această realitate și din convorbirile personale, dar și din articolele mele despre cărțile sale – că i-am citit cvasitotalitatea scrierilor.

Atât la întâlnirea de la Colegiul Național „Elena Cuza“ din Craiova, cât și la cea de la Biblioteca orășenească din Filiași, ambele din ziua de 17 mai 2006, îmi exprimam convingerea în fața cititorilor și a scriitorului că romancierul proiectează și ne va dărui o nouă trilogie romanescă. Scriitorul a intervenit pe loc, spontan, mărturisind că are în vedere un asemenea proiect în anii ce urmează. Nu știu, deocamdată, la puțin timp după moartea sa atât de surprinzătoare și după ce în paginile revistei Luceafărul, Marius Tupan inițiase o amplă dezbatere pe tema trilogiilor (ciclurilor) romanești în literatura română, dacă și-a început demersul mărturisit. Timpul n-a mai avut răbdare cu el, ca să folosim, în acest context, o celebră propoziție a lui Marin Preda.

Lui Marius Tupan îi plăcea să reamintească, la întâlnirile cu cititorii, dar și în unele interviuri, că debutul său literar absolut s-a produs cu o poezie apărută în revista Ramuri. La întâlnirile din mai 2006, pe care le-am menționat, romancierul își mai amintea frânturi de versuri din acea poezie. Am transcris textul cercetând colecția revistei craiovene blazon, devenită, iată, mai mult decât centenară și i-am trimis poezia lui Marius Tupan la revista Luceafărul, al cărei redactor șef era. Mi-a confirmat la puțin timp, telefonic, primirea prin poștă, cu bucurie și mulțumiri. Reproduc în contextul rândurilor prezente, poezia „Nocturnă“, reprezentând, cum am mai spus, debutul literar absolut al lui Marius Tupan, poezie apărută în Ramuri, Anul I, nr. 3, octombrie, 1964, pag. 6: „Ies în larg în golful nopții / Spre ostroavele de stele / val vâslind înspre azururi / Din inele în inele. // Și plutesc în apa neagră. / E cu barca mea de vise, / Rătăcind pe căi lactee / Nevăzute, nedescrise. // Cosmonaut dus pe gânduri / Trec din vers în univers / Și-atingând cu vâsla lunii, / Luna mi se scurge-n vers.“

Mircea MOISA

© 2007 Revista Ramuri