De ce nu fugim de acasă? Teatrul românesc în comunism
de Liviu Maliţa
O direcţie importantă a teatrului
occidental din secolul XX, ilustrată, printre alţii, de Antoine Vitez, Peter
Brook sau Ariane Mnouchkine, a constat în părăsirea scenei italiene şi refugiulextra
muros, în natură, în spaţii libere sau în construcţii dezafectate, care
găzduiesc un teatru itinerant. În deceniul nouă, toţi aceşti regizori, dar nu
numai ei, vor reveni la scena frontală. George Banu numeşte fericit această
mişcare circulară întoarcerea acasă a teatrului. Asemeni Fiului Rătăcitor,
regizorul s-a întors la teatrul ŕ
litalienne, îmbrăcându-l cu virtuţi şi cu tot ce înseamnă melancolie şi
satisfacţie a regăsirilor. Este, aşadar, o revenire în spirală la momentul de
pornire, una îmbogăţită de excursiile, migraţiile şi experimentele în spaţii
alternative. Felul în care se raportează de astă dată regizorul la vechiul
edificiu al teatrului este unul marcat de opoetică a memoriei care, reinvestind imaginarul, modifică
structural spaţiul teatral. După cum conchide George Banu, teatrul ŕ litalienne este regăsit cu sentimentul că
experienţa «fugii de acasă» nu a fost inutilă. În istoria recentă a teatrului
românesc, cea comunistă, această experienţă este vacantă. Dimpotrivă: devenit
de stat, teatrul şi-a consolidat dimensiunea instituţională, iar regizorul a
refuzat să devină vagant, furişându-se doar, din când în când, neobservat (de
autorităţi), în curtea casei. Această particularitate, pe care voi încerca să o
ilustrez pe scurt, redeschide chestiunea experimentului teatral. Noile teatre vechi În România începe, în anii 50, sub
comandă politică şi cu scop propagandistic, construcţia sau înfiinţarea de noi
teatre (considerate un instrument eficient de îndoctrinare ideologică), ambiţia
fiind de a exista unul în fiecare municipiu reşedinţă de judeţ. Puţine sunt,
totuşi, construcţii noi (v. Teatrul din Botoşani, dar care nu consemnează vreo
tendinţă novatoare). În general, sunt extinse vechile săli de spectacole.
Ateneele populare sunt transformate în case de cultură, care conţin şi săli de
spectacol, cu sute de locuri şi destul de ample scene, dar concepute după o
formulă şablon. Mai exact, soluţiile se limitează strict la modalitatea
teatrului tradiţional ŕ
litalienne. Acceptarea unui singur punct de
vedere în reconstrucţia şi înfiinţarea de noi teatre şi a unei norme unice în
dimensionarea şi rezolvarea spaţiului scenic reflectă o situaţie ironică:
teatrul «revoluţionar» reduplică, de fapt, servil edificiile teatrului burghez,
hulit. Comuniştii ajung să realizeze, în planul arhitecturii teatrale, exact
ceea ce combat în plan ideologic, adică sfârşesc, datorită conservatorismului
lor inerent, prin a promova involuntar, atât în ceea ce priveşte spaţiul
teatral, cât şi în ceea ce priveşte repertoriul, un teatru burghez. Se poate
spune că ideologia este îngropată în pereţii noilor teatre, construite tocmai
pentru a o impune şi susţine. În primul deceniu de comunism, în
România, arhitectura teatrală nu cunoaşte, practic, inovaţia. Iniţiativele nu
se integrează unei estetici arhitecturale, mulţumindu-se cu soluţii curente,
chiar banale, ale unor probleme funcţionale. Mica deschidere survenită la
începutul anilor 60 urmată, până la revoluţia culturală din 1971, de o tot mai
accentuată liberalizare, chiar dacă strict controlată politic, a permis unele
înnoiri, dar nu şi reformele autentice. Deşi izvorâtă din necesităţi estetice
(scena tradiţională este incompletă; se impune o nouă expresie a edificiului
Teatrului, construit pe principii fundamental noi), schimbarea clamată invocă
în sprijin o armătură ideologică, singura ce putea avea şanse de credibilitate
în ochii partidului. Două viziuni, estetică şi
ideologică, se confruntă, aşadar, tacit, antrenând compromisul. Din perspectiva celei dintâi,
teatrul trebuia să se primenească pentru a ţine seama, aşa cum observa Liviu
Ciulei, de cerinţele noii arte teatrale, în care publicul spectator devine un
factor activ, participant la întregirea procesului artistic. Soluţia curentă
vizată, consonantă cu experienţa occidentală, era construcţia de scene
circulare, intime, care să favorizeze comuniunea dintre public şi scenă. Dimpotrivă, preocuparea politică
primordială (tot mai obsesivă) era monumentalismul, singurul stil considerat
în acord cu triumfalismul de fond al propagandei comuniste şi apt să satisfacă
gustul pentru festivism al partidului unic şi al conducătorului său. Două exemple: Teatrul Naţional din
Craiova şi sala din Grădina Icoanei a Teatrului Bulandra. Teatrul Naţional din Craiova a fost
realizat în perioada 1967 1972 după un proiect al arhitectului Alexandru
Iotzu. Acesta încearcă să împace, pe de o parte, obligaţia derivată din
Caietul de sarcini de păstrare a dispoziţiei axiale cu scenă închisă de tip
italian şi, pe de alta, viziunea înnoitoare de depăşire a tipologiei curente a
edificiilor teatrale. Concepe în aşa fel sala, încât să poată fi realizate
modular toate cele trei forme clasice de teatru: elisabetan, arenă şi italian.
Totuşi, rezultatul nu este unul reformator. Edificiul, în întregul său, este
impozant, dar fără somptuozitatea vechilor clădiri ale teatrelor. Complexul
principal de reprezentaţie are o sală de 1 200 de locuri dispuse în amfiteatru,
cu posibilităţi de extindere sau de limitare a capacităţii, prin pereţi mobili
lamelaţi. Acesteia i se asociază o a doua sală mică, experimentală, prevăzută
cu o scenă variabilă. Concepute ca un organism tehnico-artistic unitar, cele
două săli pot funcţiona, din punctul de vedere al zonei publice, independent. Dacă e să vorbim despre stil, acesta
e mai degrabă anodin, integrându-se în ceea ce se dorea a fi o arhitectură
urbană a viitorului. Tendinţa dominantă a epocii extrapola modelul industrial
atât asupra blocurilor de locuit, cât şi a instituţiilor culturale, impunând o
linie standardizată, chiar uniformizată. Noile clădiri nu se mai disting, aşa
cum se întâmplase până acum, printr-o arhitectură specială, ci, dimpotrivă,
aspectul lor de ansamblu se aliniază arhitecturii urbane industrial-proletare
care îşi punea pecetea (omniprezentă) asupra oraşelor din România. Naţionalul craiovean nu face excepţie.
El se plasează la antipodul vechilor clădiri (neo)baroce ale teatrului din
marile capitale europene, dar departe şi de stilistica epurată a
funcţionalului, cu estetismul ei geometrizant, aşa cum a fost aceasta
inaugurată de şcoala de la Bauhaus. Teatrul
Naţional din Craiova, 1972 1973. Arhiva TNC Prin masivitatea lipsită de
eleganţă, ce reflectă gustul pentru gigantesc al vremii, clădirea pare
opresivă. Construită din sticlă, metal şi ciment, ea nu reuşeşte nici să
ipostazieze valorile reale ale modernismului arhitectonic: transmite «răceala»
industrială şi nu supleţea formelor şi fiabilitatea materialelor. Totul pare
supradimensionat, iar excesul e motivat propagandistic şi nu funcţional.
Spaţiile sunt departe de a fi gândite după principiul utilitarismului strict:
mari, foarte rar utilizabile plenar, ele ratează corespondenţa organică dorită
dintre funcţiune şi expresie. E cazul, mai ales, al
spaţiilor-anexă, al coridoarelor şi holurilor de întâlnire ale teatrului. Deşi
destinate interacţiunilor umane, ele creează, prin gigantismul lor alienant, o
impresie mai degrabă strivitoare, blocând comunicarea, făcându-te să te simţi
stingher. Efectul intimidant este accentuat de prezenţa unor obiecte de
mobilier scunde şi foarte incomode (care invocă un public nonconformist),
sugerând un intimism fals. Ele produc un contrast disproporţionat cu vastitatea
inutilizabilă a spaţiilor ce le găzduiesc, în raport cu care apar ca meschine,
şi cu imensele candelabre ce le străjuiesc, atârnând din tavan la o înălţime
impresionantă. Holul
Teatrului Naţional din Craiova.
Arhiva TNC Prin astfel de antagonisme
exagerate, spaţiile ajung să se auto-anihileze tocmai sub aspect funcţional.
Dacă ţinem seama de faptul că, deşi de un «roşu» ideologic, toate elementele
constitutive poartă o amprentă uniformizantă, putem vorbi, iată, şi despre o
propagandă industrială. În schimb, Liviu Ciulei are meritul
de a fi fost singurul care a izbutit, în epocă, să reconfigureze un teatru ŕ litalienne, transformându-l
într-unul circular, corespunzător «noii dramaturgii». Este vorba despre sala
din Grădina Icoanei a Teatrului Bulandra din Bucureşti, adaptată, cu intenţia
fermă de reconectare la sursele prestigiului occidental, expresie a vechii
obsesii româneşti a sincronismului, după modelul american al teatrului arenă (Arena
Stage). Fundamentat pe experienţa sa de scenograf şi de regizor, Ciulei
proiectează, în 1972, dimpreună cu arhitecţii Paul Bortnovschi şi Dan Jitianu,
o sală modulabilă, care permite amplasamente diferite pentru scenă şi public.
Întreg ansamblul dispune de gradene cu scaune demontabile în sectoare şi dotate
cu roţi pivotante. Elasticitatea spaţiului obţinut este remarcabilă. Astfel de izbânzi nu sunt, însă,
decât nişte excepţii. Din punctul de vedere al construcţiei de noi teatre,
ultimele două decenii de comunism s-au caracterizat prin imobilism. Pur şi
simplu această activitate a încetat. Teatru fără teatre România nu înregistrează un scor mai
bun nici la mişcarea teatrală alternativă. În comparaţie cu ţări ca Polonia sau
Cehia este chiar deficitară. Lipseşte, în primul rând, o tradiţie
a genului. În perioada interbelică abia dacă pot fi semnalate câteva iniţiative
timide. Impunerea comunismului, cu
idiosincrazia sa exacerbată pentru experiment şi, dimpotrivă, preferinţa pentru
uniformizare, a avut consecinţe dezastruoase pentru firava mişcare teatrală
alternativă din România. De fapt, ceea ce ostentativ era prezentat drept un
teatru revoluţionar era, mai exact, un teatru agitatoric («muncitoresc»,
«proletar», «anti-burghez»). La rândul lui, acesta era făcut după chipul şi
asemănarea activiştilor politici, care aveau pretenţia necontroversabilă nu
numai ca artiştii să deservească ideologic şi propagandistic partidul unic, ci
şi să le impună, alături de scopuri, gusturile şi preferinţele lor cu privire
la formele însele de expresie artistică. Or, aceste gusturi artistice, de la
Lenin încoace, sunt, lucru ştiut, rudimentare şi, pe fond, conservatoare. Lipsa
de instrucţie, de educaţie artistică, îi face pe aceşti politruci pur şi simplu
incompatibili cu experimentul, cu revoluţia în artă, aşa cum o gândiseră deja,
cu o tradiţie de decenii, artiştii europeni de stânga din Occident. Cel puţin în primele decenii de
«dictatură a proletariatului», regimul totalitar a considerat drept extrem de
periculos să le lase artiştilor iniţiativa în domeniul artei. Ideologii de
serviciu se temeau că formele estetice de avangardă, chiar atunci când sunt
puse în slujba unor conţinuturi ideologice recepte, aprobate, pot corupe prin
ambiguitatea, ecartul, efectul lor de insolitare mesajul. Astfel de forme
menţin riscul de distorsionare a conţinutului, întrucât îşi generează propria
logică, devenind, prin ele însele, focare de potenţială infecţie politică şi
ideologică, putând contamina şi degrada, în cele din urmă, puritatea ideologiei
comuniste înseşi. Paradoxală, pentru nişte fanatici ai mesajului, această
atitudine de a credita formele cu puterea (anti)maioresciană de a genera
fondul. Însăşi teama pe care ei o dezvoltă, echivalează cu o recunoaştere
(implicită) a forţei redutabile a formei, apte de a corupe fondul. Incompatibilitatea regimului
comunist cu experimentul artistic reduce mişcarea teatrală alternativă din
România la câteva iniţiative sporadice. Istoria teatrului consemnează, de
exemplu, la Naţionalul craiovean, cel puţin o reprezentaţie în aer liber. Este
vorba despre spectacolul cu piesa Gâlcevile
din Chioggia de Carlo Goldoni
(traducerea: Florian Potra), pusă în scenă de Dinu Cernescu, I. Popescu-Udrişte
semnând scenografia. Premiera avusese loc la 14 martie 1958, dar, la 1 mai al
aceluiaşi an, spectacolul a fost prezentat în Parcul Poporului (fost Bibescu,
actualmente Romanescu), la debarcader. După cum afirmă Nicolae Coande,
secretarul literar al teatrului, bărcile constituiau spaţiul de joc. Dem.
Rucăreanu (Toffolo) se arunca în lac şi înota. Din distribuţie mai făceau parte
Sanda Toma, Silvia Popovici, Madeleine Nedeianu, Amza Pellea, Virgil Bădescu. Exact un deceniu mai târziu, în
1968, Sorana Coroamă-Stanca montează la Suceava, în decorul natural al ruinelor
cetăţii de scaun, un spectacol în aer liber format din trilogiaMuşatinii.
Elogiind trupa de la Botoşani, implicată în acest proiect pentru Viforul, distinsa regizoare
reţine tensiunea interioară creată, atmosfera specială de joc, pulsul
accelerat apt să provoace micile explozii interioare ce duc la salt. În rememorările (cel mai adesea
convenţionale, de un entuziasm calp, întrucât indus politic) ale oamenilor de
teatru de la sfârşitul anilor 60, primul deceniu de comunism e valorizat pentru
ceea s-a numit, cu o expresie a lui Gh. Leahu, ieşirea teatrului în stradă.
Ar fi fost vorba despre o perioadă revoluţionară a Teatrului Popular, când
jucam în fabrici, pe scene improvizate, în săli de cantine, verbul nostru
ajungea acolo unde nu ajunsese niciodată... Cert, reprezentaţia teatrală se
democratiza, dar nu natural, ci cu forcepsul propagandei comuniste. Ţara
întreagă devenise o imensă
scenă mobilă, pe care se produceau actori profesionişti (dar nu numai),
jucând, însă, sub controlul riguros al factorilor politici, în loc de teatru,
inepte partituri propagandistice. Nu se poate vorbi, de aceea, în
aceşti ani, de o deschidere organică, în conformitate cu nişte concepţii
interne, a teatrului spre un public cât mai variat şi de o autentică ieşire a
teatrului în stradă, în spaţii alternative, ci de un fals avânt foarte bine
supravegheat politic. De altfel, după ce s-a potolit agresivitatea
imperativului realismului socialist iar presiunea politică nu s-a mai exercitat
cu aceeaşi anvergură, fenomenul a încetat sau s-a restrâns la proporţii
nesemnificative. Emulaţia anilor 50, miile de estrade improvizate, nu au fost
altceva decât rezultatul cu efect derizoriu al unei sarcini propagandistice
prost digerate: nu a continuat nici o tradiţie teatrală veritabilă şi nu a
instaurat nici o direcţie viabilă. Nu a avut nimic în comun cu experimentul. Pentru deceniile care urmează poate
fi reţinut un singur eveniment ambiţios, care promitea să se permanentizeze:
Serile de teatru antic de la Constanţa. În realitate, au existat doar două
ediţii estivale, între 25 şi 31 august 1978 şi 26 30 iunie 1981, în care au
fost implicaţi tineri şi foarte tineri regizori (unii, v. Mihai Măniuţiu, încă
studenţi). Cel dintâi festival naţional de
teatru antic din istoria teatrului românesc însuma, la prima ediţie, nouă
spectacole. Dintre acestea, numai unul s-a jucat pe scenă, restul fiind
prezentate în spaţii neconvenţionale (vechile cetăţi Histria, Tomis, Callatis,
Tropaeum Traiani), în muzee şi incinte arheologice (marele mozaic de la Tomis),
fără amenajări speciale, sau în cadrul natural (precum Cheiurile Dobrogei).
Impactul a fost incomparabil mai puternic. Festivalul a fost deschis, la 25
august 1978, de spectacolul lui Silviu Purcărete cu Legendele Atrizilor, un colaj
de texte ilustre de Eschil, Sofocle şi Euripide asezonat cu folclor străvechi
românesc. Autorul a fost nevoit să renunţe la titlul original, Covorul de purpură, din cauza
cenzurii, care a invocat conotaţii politice nepotrivite, dat fiind cel mai
probabil faptul că purpuriu era drapelul partidului comunist, prezent în
cântecele şi odele ce alcătuiau cultura propagandistică de zi cu zi, ori pentru
a evita posibilele trimiteri, fie şi involuntare, la dictatorul «roşu». Scenariul reconstituia curgător
tragedia Atrizilor, începând cu intrarea victorioasă a lui Agamemon în cetate
până la sancţionarea crimei, acţiunea dramatică fiind comentată prin cântece,
bocete, descântece şi vechi ritualuri funerare româneşti. S-a jucat în decorul
monumental oferit de ruinele cetăţii Histria, cu spectatorii aşezaţi, la exact
două ore înaintea apusului, pe lespezile unui fost cartier de locuinţe al
cetăţii de demult, cu faţa spre întinsa pânză de apă a mării. Fără ecleraj
artificial şi fără nici un efect sonor tehnic, beneficiind doar de
extraordinara acustică a locului, spectacolul s-a desfăşurat pe uscat şi pe
mare, impresionând prin prezenţa permanentă, obsedantă, a elementelor
fundamentale (pământ, piatră, foc, apă). /Foto 3. Silviu Purcărete, Legendele Atrizilor, 1978. Arhiva Teatrului de Stat
Constanţa. / Poetica după care este compus
spaţiul poate părea simplă, dar, în realitate, ea este bogată în resurse
simbolice. Este, prin excelenţă, cazul finalului, cu uriaşa mască teatrală
arzând orbitor peste întinsul întunecat al apei. Se poate spune, cred, că
opţiunea pentru finalul cu masca torţă arzând era şi un semn că ritualul
este dus până la autodistrugere, până la un fel de autodafeu al teatrului. În celelalte seri ale festivalului,
s-au mai jucat: Oedip salvat de Radu Stanca, pus în scenă de Mihai
Măniuţiu, Zamolxe de Lucian Blaga, în regia lui Dinu
Cernescu, Fântâna Blanduziei de Vasile Alecsandri (regia:
Constantin Dinischiotu), Fata
din Andros de Terenţiu ş.a. Din ediţia a doua a Serilor de
teatru antic, desfăşurată între 26 şi 30 iunie 1981, dintre cele şase
spectacole prezentate în aproximativ acelaşi spaţiu (cu excepţia Histriei), se
detaşeazăHecuba de
Euripide, în regia lui Silviu Purcărete. Merită semnalat contextul paradoxal,
saturat de o amară ironie, în care s-au desfăşurat aceste exerciţii de înnoire
a teatrului românesc, reunite de cele două ediţii ale Serilor de teatru
antic:festivalul Cîntarea României. Experimentul fundamental artistic
ajunge astfel să-şi găsescă locul în cea mai megalomană manifestare
naţionalist-comunistă a vremii. Incompatibilitatea ideologică dintre
experiment şi doctrina de partid era notorie. Pentru o scurtă perioadă,
coabitarea a fost, totuşi, posibilă. Pe de o parte, aceasta se explică prin
presiunea statistică exercitată de putere asupra structurilor din teritoriu de
a extinde în progresie geometrică o mişcare iniţial de amatori, consacrată
oamenilor muncii, la profesionişti (siliţi să intre în ţesătura ei tot mai
amplă) şi la toate formele de artă. Pe de altă parte, artiştii exploatau, la
rândul lor, de bună seamă, o oportunitate. Speculând tema propagandistică a
festivalului, care îşi propunea, printre altele, să pună în valoare locuri de
străveche însemnătate istorică şi culturală, atestînd vechimea şi continuitatea
existenţei materiale şi spirituale a poporului nostru, în confluenţa unor
culturi multimilenare..., ei au extrapolat-o. Forţând o breşă inteligentă,
oamenii de teatru au produs o alunecare de la dacismul / tracismul agreat de
nomenclatura roşie din România la o temă autentic teatrală. Pe fond, e posibil să fi funcţionat
intenţia de a resuscita experimentul teatral european major consumat în
perioada interbelică (vezi, printre alţii, Max Reinhardt ori Firmin Gémier) de
reactualizare a autorilor antici, prin montarea lor în spaţii neconvenţionale,
care să amintească de cadrul / condiţiile originare de reprezentare. Se putea pune
astfel în act fascinaţia neconsumată pentru o experienţă occidentală
nefructificată la noi, care a constituit un moment înnoitor în istoria recentă
a teatrului european. Mai mult decât reconstrucţia scenică fidelă în montarea
contemporană a clasicilor Antichităţii ar fi contat atunci provocarea
publicului larg la o participare plenară, comunitară, care să depăşească
experienţa individuală de receptare, interiorizată şi autonomizată psihologic,
a spectatorilor contemporani. Se căutau noi căi de acces la energiile
publicului. Nu mai puţin a intervenit, cel mai
probabil, şi o serioasă provocare profesională derivată din specificitatea care
face din spectacolul în aer liber un gen distinct de teatru, credinţa că,
optând pentru spaţii de joc radical noi, pot fi descoperite şi adoptate noi
forme şi modalităţi de reprezentare teatrală. În pofida expectanţelor reciproce,
parteneriatul a fost dezamăgitor pentru ambele părţi, atât pentru partid, cât
şi pentru oamenii de teatru. Reproşurile partidului, care nu şi-a slăbit defel
vigilenţa atotvăzătoare, înainte de a lua decizia interzicerii fenomenului,
s-au făcut auzite prin vocea, temperată totuşi, a unei vechi staliniste,
Margareta Bărbuţă. Criticile ei pot fi circumscrise inculturii şi falsei
pudibonderii. De cealaltă tabără, a artiştilor, insatisfacţia vizează o anume
auto-limitare a inovaţiei. O concluzie e greu de formulat. Pe
de o parte, se poate susţine că, blocat prematur, experimentul teatrului
(antic) în aer liber nu a putut atinge decantarea necesară. Pe de alta, însă,
există argumente şi pentru ideea că înnoirea exersată prin primele spectacole
de acest tip tindea să se fixeze ferm într-o formulă teatrală lipsită de
deschiderile experimentului. Inapetenţă pentru experiment? Au existat, deci, chiar şi în perioada
comunistă iniţiative novatoare ce au reuşit să concureze credibil establishment-ul teatral. Dar
experimentele nu sunt duse atât de departe încât să constituie o alternativă
reală la acesta, ci doar o diferenţă în raport cu formele consacrate. S-a încercat,
cu alte cuvinte, o ieşire de sub convenţii şi limite, fără să se intre, însă,
în zona propriu-zis experimentală. Susţin această afirmaţie nu doar
prin evidenta lipsă de racordare, în epocă, a scenei româneşti la ritmurile
Occidentului, ci şi prin defazarea înregistrată în raport cu situaţia din alte
ţări central-estice comuniste, precum Polonia, Cehia sau Iugoslavia, care
reuşiseră nu doar să se sincronizeze cu mutaţiile survenite în teatrul
occidental, ci chiar să se transforme în promotorii unora dintre ele. Or, la
acea oră, experimentul teatral era focalizat pe performance şihappening, pe experienţa
teatrală antropologică şi socială. Din punct de vedere estetic, se asuma o
depăşire a domeniului şi o ancorare în «trans-estetic»: teatrul asimila, prin
intruziune şi provocare, diverse instantanee cotidiene, încercând să le vireze
în ceva mai radical, cu riscul, ba chiar cu dorinţa, de a-şi dinamita propriile
conţinuturi istoric consacrate. Din punct de vedere social şi politic,
ancorarea era mult mai fermă, activismul civic mai pronunţat. Dacă ne referim
la acelea dintre ele care se petreceau în contextul unui regim totalitar,
conotaţiile erau mai contondente politic şi implicit efectele represive,
punitive, mai mari. Iniţiativele româneşti sunt puţine
şi lipsite de anvergură, chiar modeste. Lipseşte acea energie contestatară,
vie, activă, neastâmpărată, spontan inventivă, acel impuls vital spre anomie,
spre disoluţia formală controlată, ce face posibilă noi regrupări. În mod cert,
nu s-au dezvoltat acele mişcări teatrale alternative, underground sau fringie,
care dau, într-un fel, cartea de vizită a spectacologiei mişcării teatrale
europene din a doua jumătate a secolului XX. Nu a funcţionat nici măcar un
mimetism mai pronunţat, la care ne-am fi putut aştepta, potrivit teoriilor
socio-culturale, datorită statutului nostru de cultură «tânără». La noi, oamenii de teatru rămân
oarecum prudenţi, evitând expunerea totală şi limitând experimentul la forme
estetic conceptibile şi artistic acceptabile, ceea ce creează impresia unui
retard. Dacă ne referim, bunăoară, la
spectacole în aer liber, acest tip de teatru era deja o avangardă
«clasicizată». În planul arhitecturii teatrale, reconvertirea unor spaţii
industriale, fenomen de amplă rezonanţă în Franţa sau Polonia, de exemplu, este
inexistent în România. Dat fiind statutul de (cvasi)sacralitate de care se
bucurau edificiile industriale în timpul lui Ceauşescu, atingând o valoare
simbolică similară catedralelor medievale, exprimând, în ochii partidului,
chintesenţa regimului, a le refuncţionaliza şi deturna spre alte destinaţii ar
fi echivalat, prin extrapolare, cu o confirmare explicită a falimentului
industriei comuniste naţionale. În fine, nu numai că supremaţia textului dramatic
nu este detronată, dar adesea regizorii români îşi camuflează inovaţia în
spatele prestigiului textului, preferând să exerseze experimente teatrale pe
dramaturgia canonică. România opta, astfel, pentru un
revizionism sectorial, circumscris, care, oricât de îndrăzneţ, să nu afecteze
conceptul consacrat al artei teatrale. Propunerile sale erau, de aceea,
inactuale, întrucât veritabilele contribuţii ale experimentaliştilor din
domeniul artei constau, la acea oră, tocmai în încercarea de chestionare polemică
şi de regândire, prin formule ca anti-artă, post-artă ş.a., a însuşi
conceptului de artă în general, cu implicaţii şi asupra celui de artă teatrală.
Încrustat în practica artistică, acest joc teoretic cu termenii aspira la
dinamitarea a chiar conceptului de artă. Creaţia tindea tot mai mult să se
identifice cu gestul de a extinde virtualmente nelimitat şi într-o manieră cât
mai imprevizibilă ori şocantă chipurile operei de artă, sensurile sale
permisibile, mai exact, entităţile, fenomenele, acţiunile, procesele pe care
aceasta le poate desemna în mod legitim, pe scurt, multiplicarea necondiţionată
a lucrurilor care pot fi numite îndreptăţit artă. Comparativ cu această mişcare extrem
radicală, explozivă, de interogare adesea brutală a naturii artei, mergând până
la contestarea existenţei unei esenţe a artei, experimentul românesc marca doar
o variaţiune pe temele, conţinuturile şi formele teatrului tradiţional, ceea
ce, privit din perspectiva eliminaţionismului sau a aboliţionismului
conceptual, echivala cu o (eventuală) recosmetizare. Menţinându-se programatic
în planul esteticului şi păstrând intact înţelesul canonic al operei de artă,
experimentul teatral românesc îşi câştiga o singularitate, diminuându-şi, în
schimb, substanţa contestatară, forţa de reactivitate. O lectură mai exigentă ar numi
această atitudine lipsă a apetitului pentru experiment (veritabil). Premisa
odată acceptată, ea merită explicaţii. Voi încerca nişte schiţe de răspuns. Simplificând probabil, două par a fi
raţiunile cele mai puternice ale acestei diferenţe. În primul rând, poate fi invocat
contextul ostil: instituţiile comuniste de supraveghere a persoanelor, de
control politic al artei (al artei teatrale în special) şi de represiune erau
foarte puternice în România. Cenzura era nu doar permanent vigilă, ci şi obtuz
intruzivă. În al doilea rând, au lipsit
condiţiile favorabile. În România, nu există o tradiţie a experimentului.
Îndeobşte, acesta survine pe fundalul unei culturi mai vechi, deci mai
rafinate, care să-şi permită, pe un trunchi viguros pre-existent,
autonegaţiile. Or, scurta istorie a teatrului românesc nu ajunsese încă la ora
experimentului. Ea nu a furnizat premisele pentru dezvoltarea unei mişcări de
tip experimental, nici măcar în perioada efervescenţelor avangardiste.
Încercările de această natură sunt mai curând programatice, solitare şi lipsite
de anvergură. După 1989, se intră, în schimb,
într-un timp febril al experimentelor eclectice, care nu ocolesc, desigur, nici
spaţiul scenic. (Fragment
adaptat din volumul în curs de apariţie: Spaţiul
teatral. O privire sintetică)
|
|