Bismarck, Richelieu, Machiavelli - trei figuri herodotice în gândirea strategică
de Ştefan Vlăduţescu
I.
Personalitate de marcă a politologiei româneşti, profesorul George Cristian
Maior se evidenţiază prin altitudinea demersului de investigare, prin
claritatea orientării conceptuale postmoderne şi prin modul de organizare
categorială a materialului cognitiv. În al doilea rând, întemeietor al şcolii
româneşti de intelligence, domnia sa este printre puţinii capabili ca
dintr-o privire să detecteze articulaţiile strategice, tactice şi operaţionale
ale practicilor de tip militar, diplomatic şi informaţional. Cu alte cuvinte, radiografiile şi
catagrafiile sale ştiinţifice sunt multidimensionale (ontologice,
epistemologice, axiologice, metodologice şi praxiologice) şi multi-faţetate
(strategice, tactice şi operaţionale). Conduita sa intelectuală are o temeinică
bază conceptuală ceea ce-i permite fie să urce la categorizarea şi
conceptualizarea fenomenelor, fie să coboare la exemplificări, ilustrări ale
unor pattern-uri şi similarităţi. Metodologia sa include două tipuri de
pârghii cognitiv-cogitative: una bottom-up şi alta top down.
II.
În cei din urmă 2 ani, profesorul George Cristian Maior a propus şi susţinut
traducerea şi publicarea în limba română (la Editura Eikon, Cluj- Napoca) a
trei monografii de actualitate (apărute în 2011, la edituri din Statele Unite
ale Americii) despre trei dintre marile personalităţi ale politologiei şi
gândirii strategice: Otto von Bismarck, Cardinalul Richelieu şi Machiavelli.
(De altfel, cele trei monografii sunt inscripţionate pe copertă ca volumul 1,
volumul 2, volumul 3).
Totodată,
a prefaţat traducerile cu studii riguroase şi pertinente; în cadrul acestora,
pe baza unor lecturi în cheie strategică, a exprimat puncte de vedere originale
despre actualitatea celor trei, despre originalitatea lor, despre rolul în
dezvoltarea gândirii strategice şi politologice, despre locul lor în istoria
celor două tipuri de cunoaştere, ca şi despre continuitatea în dezvoltare a
gândirii strategice.
Nu
există modele infailibile de a înţelege fenomenalitatea lumii. De aceea, în
investigaţia ştiinţifică alegerea metodelor, procedurilor şi tehnicilor de
cunoaştere reprezintă o opţiune esenţială. Lectura strategică de decodificare
la care s-a recurs este una de tip top down: materialul de studiat se
examinează în limitele unei grile conceptuale prealabile.
III.
În ce-l priveşte, profesorul George Cristian Maior are o viziune realist-
postmodernist-constructivistă asupra relaţiilor de putere. Această poziţie
teoretică a prezentat-o în special, în cărţile Noul aliat. Regândirea
politicii de apărare a României în secolul XXI (2009, ediţia a doua 2012)
şi în Un război al minţii. Intelligence, servicii de informaţii şi
cunoaştere strategică în secolul XXI (2010), ambele publicate la Editura
Rao.
Gândirea
strategică pe care se articulează viziunea constă în evaluarea factorilor,
actorilor, forţelor influente într-un anumit context sau mediu de putere, în
radiografierea dispunerii acestora şi a relaţiilor dintre ele şi în inferarea
în mod anticipativ a paşilor ce trebuie urmaţi în atingerea obiectivelor
fixate. O gândire de acest tip creează posibilitatea de a manageria optim
incertitudinea, de a evita surprizele, de a mişca lucrurile în mod ţintit, de a
crea ordine şi a-ţi realiza obiectivele.
IV. Principalul tezaur de experienţe sociale
fundamentale îl reprezintă istoria. Pentru a confrunta gândirea strategică
actuală cu experienţele ce vin din trecut, domnul George Cristian Maior coboară
în istorie. (O cale de a înţelege cât mai bine lumea contemporană o reprezintă
investigarea trecutului, coborârea în istorie.)
Susţinerea
publicării unor monografii ale unor mari oameni de stat şi prefaţarea acestora
nu este un demers autotelic, nu constituie o activitate auto-centrată, ci
reprezintă o componentă a unui proiect mai amplu şi mai profund de arheologie
a gândirii strategice.
Coborârea
în istorie are loc pentru a face arheologia gândirii strategice, pentru a
urmări dezvoltarea gândirii şi analizei strategice. Otto von Bismarck,
Cardinalul Richelieu şi Machiavelli sunt figuri herodotice, figuri de poveste
ale istoriei lumii, repere ale gândirii politico-strategice.
V.
În prefaţă la monografia lui John Steinberg (Bismarck, o viaţă, Cluj-Napoca,
Editura Eikon, 2012), Otto von Bismarck este reţinut ca deschizător de drumuri
şi inductor de opinie. Se constată că acesta nu este un simplu politician, ci
un om de stat, iar în această calitate, el a câştigat o mare bătălie, pe cea
cu istoria. Pe de o parte, Bismarck a dat lumii o lecţie de artă şi ştiinţă a
guvernării şi conducerii strategice. Pe de altă parte, a ilustrat o gândire
strategică clasică animată de obiective politice şi strategice: În fond,
realpolitik este o invenţie a lui Bismarck, capacitatea de a naviga prin apele
tumultuoase ale istoriei, de a înţelege permanent forţele aflate în mişcare,
fluiditatea lor, uneori ciocnirea lor violentă, de a înţelege relaţia
complicată dintre obiective şi resurse, dintre interese şi simple ambiţii
utopice, dintre posibilităţi şi blocaje, de a discerne tendinţe din masa uriaşă
şi adesea haotică a evenimentelor.
VI.
Coborând în istorie pe cursul gândirii strategice, George Cristian Maior se
opreşte apoi la Cardinalul Richelieu. Ca şi Bismarck, Richelieu este înţeles ca
om de stat. În prefaţă la cartea lui Jean-Vincent Blanchard, Eminenţa Sa
Cardinalul Richelieu şi ascensiunea Franţei (Cluj-Napoca, Editura Eikon,
2012), se clarifică, mai întâi, ce înseamnă om de stat: acea persoană care are
capacitatea practică de a lucra zi de zi (
) pentru o construcţie strategică,
luând în permanenţă deciziile tactice, şi operaţionale apte să prezerve (
)
scopurile, să menţină, cu alte cuvinte, cursul şi obiectivul strategic
prestabilit (2012, p. 9). Oamenii de stat sunt figuri istorice. Un om politic
devine cu adevărat om de stat când surmontează piedicile inerente procesului
politic concret şi practicii politice cotidiene.
O
gândire strategică specifică este identificată şi la cardinalul francez: Ceea
ce a reuşit Richelieu, în primul rând, e o evaluare rece şi precisă a
intereselor statului său pe termen mediu şi lung şi reţeta practică a
tacticilor necesare, a paşilor necesari în vederea promovării şi realizării
acestor interese (2012, p. 8).
Alături
de Henry Kissinger şi de Jean-Vincent Blanchard, George Cristian Maior îl
confirmă pe Cardinalul Richelieu ca promotor al conceptului de raţiune de stat (raison
detat) şi de inhibator al principiului politic medieval al politicului ca
instrument al valorilor morale universale. G. C. Maior accentuează: nu
neapărat Richelieu a fost cel care a inventat principiul raţiunii de stat,
versiune franceză a realpolitik-ului, ca nouă paradigmă a practicii politice
moderne (2012, p. 9), dar el a fost cel care l-a implementat pe scară largă,
ajungând la practicarea abilă a raţiunii de stat. Prin intermediul acestui
principiu activ, Richelieu a plasat interesele statului în centrul acţiunii
politice (2012, p. 13).
Între
Richelieu şi Bismarck se sesizează o conexiune, i-am zice, ascendentă:
realpolitik-ul perfect al lui Bismarck a reprezentat, în fond, o versiune
modernă a raţiunii de stat (raison detat) inaugurată practic cu secole în urmă
de Richelieu (2012, p. 15).
Validând
cercetarea lui Jean-Vincent Blanchard, domnul Maior induce împreună cu acesta o
conexiune descendentă: Richelieu a făcut la fel de mult pentru practica
politică cât făcuse anterior Machiavelli pentru teoria politicii (2012, p. 10
şi p. 20).
VII.
Volumul al treilea al colecţiei aparţine lui Miles J. Unger: Machiavelli, o
biografie (Cluj-Napoca, Editura Eikon, 2013).
În
prefaţa intitulată Superpolitica, profesorul George Cristian Maior arată că
Machiavelli deschide calea intelectuală pentru o teorie a relaţiilor
internaţionale care domină şi astăzi gândirea universului politic
internaţional: realismul. Este vorba de o teorie care explică bine natura
anarhică a relaţiilor internaţionale, unde nu există, din păcate, «o instanţă
finală» căreia să i te poţi adresa pentru a-ţi putea realiza interesele
politice şi strategice, în afara propriei capacităţi de acţiune politică şi
strategică (2013, pp. 20-21).
De
aceea, pe drept temei, Machiavelli este calificat ca fiind unul dintre marii
clasici ai gândirii politice occidentale (2013, p. 7). Contribuţia lui este
evaluată, în linie teoretică, ca reprezentând o revoluţie intelectuală în
comprehensiunea politicii, în definirea politicului ca domeniu autonom al
ştiinţelor sociale, în autonomizarea politicii faţă de religie şi în înţelegerea
politicii ca domeniu practic al conducerii afacerilor interne şi externe ale
statului. Totodată, sub aspect practic, ea este înţeleasă şi ca instrument
practic de conducere strategică a statului şi societăţii (2013, p.8).
Astfel, Machiavelli se profilează drept «principele» noii ştiinţe a
politicii, iar studiile sale (Principele, Arta războiului şi Discursurile
asupra Primei Decade a lui Titus Livius) sunt precursoare ale ştiinţei
politice moderne, o protoştiinţă politică (2013, p.9).
În
fond, se constată, Machiavelli este cel care impune autonomia politicului ca
obiect de studiu, cel care tratează politica de boala de a rămâne sub
influenţa tradiţiilor religioase.
Machiavelli
înţelege că un factor-cheie al politicii îl constituie interesul. El
subordonează arsenalul cinic al politicii, interesului statal şi stabilităţii
şi face reguli practice din necesitatea evaluării permanente a intereselor
prin care se cern demersurile şi acţiunile politice şi din obligaţia de a sta
ancorat în realitate. Ca sinteză a gândirii lui Machiavelli, Principele
rămâne cea mai influentă lucrare de politologie din istorie (2013, p. 14).
VIII.
Nu ştim dacă seria va continua, dar per ansamblu, cele trei monografii şi
prefeţele clarificatoare redactate de profesorul George Cristian Maior
alcătuiesc un depozit de cunoaştere strategică util, ca bază de cunoştinţe şi
ca instrument intelectual, pentru a înţelege contextul
politic-strategic-geopolitic contemporan şi transformările istorice
semnificative care diacronic au condus la instaurarea acestuia.
Aşa
cum spune profesorul Maior, în cartea Un război al minţii (2010),
Secolul XXI este un secol al incertitudinilor şi antinomiilor, iar
incertitudinea este singura noastră certitudine (2010, p. 23 şi p. 8). Din
sporul de cunoaştere şi claritate adus de cele trei cărţi se poate face
vizibilă o linie istorică de extragere din incertitudine a unor nuclee de
certitudine.
|
|