Despre confesiune în poezia religioasă
de Adrian Popescu
Multă
lume mi-a adresat, frecvent, ţinând cont de poeziile mele - cu substrat
religios, aluziv creştin - dacă există vreo simbioză între poezie şi religie. Nu ştiu dacă este vorba întotdeauna despre o simbioză între
poezie si religie, uneori da, Paul Claudel, Janos Pilinsky, T.S.Eliot, Ioan
Alexandru, Daniel Turcea,Sorin
Mărculescu, Gabriel Chifu, Ioan Pintea, Dan Damaschin, Paul Aretzu, Marian Drăghici etc., alteori poezia
merge spre un dialog tensionat, vezi Arghezi, Marta Petreu, sau chiar spre erezie. Multe poezii pornite
din sentimente religioase autentice nasc
texte plate, convenţionale, poemul nu e predică, ci viziune. Nu ai voie
să repeţi parabolele biblice, trebuie să le interpretezi, talentul poetic are
ceva impur, la origine, deseori, ceva tulbure,
care pe parcurs se decantează, se limpezeşte, procesul e uneori mai
interesant, literar, decât rezultatul
. O
formă de devoţiune a poeziei
înseamnă, azi, traducerile lui
Şerban Foarţă, Cântarea cântărilor, Psalmii lui David, suprema
poezie religioasă a Bibliei, Psalmii lui Solomon
. Poeţii nu ţin,
dupa opinia mea, cont de confesiunile
cărora le aparţin, fie ea ortodoxă, catolică, protestantă etc., iau de unde
găsesc fragmente de frumuseţe sacră,
inefabila vibraţie a divinităţii, Rilke, catolic, scrie poemele din Cartea
orelor, sau din Ceaslov, cum vrem să formulăm. Nu există bariere
confesionale în poezie, dar, poate, e uşor
să recunoşti un poet catolic după,eventual, introspecţia mai insistent-chinuitoare a propriului păcat, asumat, vezi Szabo Lorincz (pe care l-am tradus împreună
cu cineva, prin 80) decât un poet ortodox, mai
puţin apăsat de o conştiinţă vinovată,
mai senin. Presupun. Cum Sfintele Taine, la ortodocşi, sau Sacramentele, la catolici, cele şapte,
bine cunoscute din elementarul Catehism, adică Botezul, Preoţia, Mărturisirea,
Spovedania etc., sunt comune, diferenţele în poezie ţin de vocabularul
religios, mai degrabă decât de fondul dogmatic. Ce mare poet e Isaac
Sirul, lăudându-l pe Domnul în Imnele Raiului , ori ce vizionară poate fi
Teresa dAvila descriindu-ne Castelul interior al sufletului
nostru, ştiu ambele confesiuni. Nu e
concurenţă, n-are cum fi, darurile-s felurite, carismele, harurile, cum ne
aminteşte Apostolul Pavel. Univers tematic diferit? Aparent, doar, Naşterea în
ieslea Betleemului, Patimile Domnului, Învierea sunt axul Mântuirii, universal,
deci pentru toţi. Ar fi, la catolici, în
plus, sanctuarele mariane, unde e cinstită Sfânta Fecioară Maria, sau Maica
Domnului, cum spun, cu aceeaşi căldură filială, răsăritenii, adică la primii
Lourdes, Fatima, Medjugore, Roma, sau la
ceilalţi locurile de pelerinaj din aria fostului Bizanţ. Întâlneşti ortodocşi devotaţi la bazilicele romane,
cinstitori ai Sfântului Francisc de
Assisi, sau ai Sfântului Anton de Padova, sau ai Sfintei Rita de Cascia. Sfântul Vasile cel Mare are mănăstiri
recunoscute de ambele părţi, vezi apoi
milenarul convent al grecilor dinainte de Schismă, Grottaferrata, cum
ieşi de pe Via Anagnina, la sud-est de Cetatea Eternă, rămas fidel Sfântului
Scaun, dar oficiind în rit răsăritean. Calugării din Italia sau greco-catolicii
din România aparţin aceluiaşi ordin monahal, basilienii, cei foarte eficienţi nu
doar prin rugăciune, dar şi în cotidian.
Am spus-o, deseori, poezia e memoria noastră
paradisiacă. Sigiliul lumi de dincolo, găsit în fiinţele şi lucrurile de
aici
Papa Francisc spune că ,,un creştin
fără memorie nu este un adevărat creştin, este un bărbat sau o femeie
prizonieri unei situaţii, ai momentului, trăind lacom doar prezentul,
efemerul
.Chiar dacă amintirea raiului ne-a fost voalată, parţial, de păcatele noaste, de căderile noastre repetate, ea nu este
mai puţin preţioasă, dimpotrivă. Poezia devine, astfel, prin natura sa ontologică, deschizătoare de
orizonturi infinite, metafizice,
deşi azi aceste aserţiuni sună anacronic.
Azi contează să fii ,,cool în poezie, afirma un comentator, iar ,,vizionarii
sunt ridicoli. Realitatea invizibilului
rămâne totuşi vie, pentru unii, pentru mine, ei
neurmând linia preponderent postmodernistă, egalizatoare a criteriilor
sau indiferentă la sensul ascuns sub crusta cotidianului. Chiar dacă ,,sacrul se camuflează în
profan(Mircea Eliade), el nu e mai puţin activ. Oricum avem aceeaşi nostalgie a Paradisului(Nichifor
Crainic), ieri, sau azi, într-o mare
parte a literaturii universale.
Nostalgie, laudă, ori elan spre infinit. Poezia religioasă este o ,,reminiscenţă din lumea de dincolo, cu expresia Sfântului Bonaventura, vezi Itinerariul
minţii în Dumnezeu, Ed.Ştinţifică, 1994, traducere de Gh.Vlăduţescu. Mai spune filosoful
franciscan din secolul al XIII-lea: ,,lucrurile create ale acestei lumi
sensibile (le) semnifică pe cele invizibile, ale lui Dumnezeu. (pg.25). Dar
există şi partea cealaltă, Crucea, suferinţa, excluderea, boala, moartea,
nedreptatea, proliferarea monstruosului, a inumanului, a urâtului, a neantului
sau a agresivităţii demonice, a tenebrelor, de unde te străduieşti să scapi, nu
te complaci etc. Acesta sunt, prin excelenţă, teme profund creştine, cultivate
de poeţii tineri, mai ales. Creştinismul presupune şi Urcarea Muntelui (Ileana
Mălăncioiu) şi Imnele bucuriei,
cum exulta Ioan Alexandru.
Calvarul întâi, apoi Învierea şi Înălţarea la cer. Scriu poezie religiosă, cum
pot, nu mistică, pentru că am o
percepţie simbolică a realului, vezi ce spunea Bonaventura, caut, cum mă pricep şi eu,
,,corespondenţele(Baudelaire) lumii , cu toate corelaţiile lor, cred că există
un limbaj de dincolo de limbaj, care, odată intuit, poate fi descifrat, iar acesta ne descoperă ţesătura mirabilă a universului. Lauda celor văzute trimite la Sfânta Treime, la lucrarea Creatorului, întreită şi una, lumea poartă
,,amprentele divine, aşa cum lutul sau
pâinea caldă poartă urma degetelor
noastre. . .,,Pâinea omului în vremuri grele, private de libera
exprimare, a fost, într-un anumit fel,
poezia. Nu întotdeauna, nu toată,
multe ode mincinoase s-au scris
în deceniile 7, 8, 9. Dar ce bucurie să citeşti poemele Anei Blandiana
în revista Amfiteatru, sau să-ţi aminteşti de curajul nebun al lui
Mandelştam, înfruntându-l prin poezia
sa pe Stalin. Sau să citeşti în vremea
regimului ateu poemele lui Ion Alexandru, ori să auzi de gesturile civice ale unor
Dorin Tudoran sau Mircea Dinescu. Azi, când aproape totul a devenit spectacol mediatic şi promovare comercială, valoarea literară a
devenit echivalentă, pentru mulţi, notorietăţii.
|
|