Scrisori culturale
de George Stanca
Dnă
Ana Pepine şi d-le Paul Cimpoieru,
Da,
spectacolul în care jucaţi împreună, Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără
de moarte TFB VFM al companiei Passe Partout Dan Puric, mi-a plăcut
enorm. Genului acesta de teatru fără cuvinte, cu multă mişcare, muzică, dans,
balet consacrat de Dan Puric, i-am mai descoperit o virtute de o valoare
inestimabilă pe aceste vremi paradoxale: e foarte stenic. E o terapie.
Bio/ecologic ca produs. Poate că eu, care lucrez mult cu vorbele, am o
sensibiliate specială la lipsa lor, mai ales pe latura auditivă, nicidecum
pe cea scrisă... Din 90, aud poeţi clamând barbar sexologia fără ocolişuri,
înjurând liric, zeificînd organele genitale cu numele lor popular sau anatomic
ori prostituând limba romînă. Cu voce tare. Cu voce şipată. Cu sunete înalte.
Agresând creierul spectatorului nostru. De poezie, de fotbal, teatru. Totul e
violentat, e agresat, îndeobşte, prin timpan. Arareori am mai văzut un
spectacol de teatru clasic.
La
Comedie, în Bucureşti, unde George Mihăiţă face o politică minunată, adunând
mari actori pe lângă cei pe care îi are, vedeţi O scrisoare pierdută cu
un Caţavencu inedit făcut de Marcel Iureş; un Ştefan Bănică Jr în Cui i-e
frică de Virginia Woolf. Revizorul, un regal cu un Mălăele ca de
obicei superb şi un Mihăiţă de nerecunoscut, genial; la TNB, capodopera
bulevardieră a lui Beligan, în Egoistul, la fel. La Craiova, reşedinţă
română a lui Shakespeare...
Dar
tot teatrul nou, post-nouăzecist, jucat de tineri, e o dureroasă şi acută
dezamăgire, e enervant, de un experimentalism şi un sexualism zgomotoase şi
agresive. Un torent, o cascadă de isterii, de frustrări, de ţipete
nejusticate, folclorice, mistice, esoterice, de injurii, de bale
scuipate şi ploi ale lui Flüge, lungi de zeci de metri... Spectacolul
este efectiv espectorat dinspre scenă către public.
La
fel, filmele noastre destinate exportului, pline de auto-miştocăreală naţională
care se vinde bine, se premiază; un derizoriu mioritic care ne deteriorează
imaginea şi aşa batjocorită, călcată în picioare.
Voi
veniţi pe scenă cu un lucru extrem de paşnic şi de pozitiv: liniştea, pacea. Cu
verdele primăverilor vivaldiene, cu armonia lor. Mi-aţi atins cele mai
sensibile corzi şi vă mărturisesc că la final nu mi-am putut stăpâni lacrimile.
Poate că au plâns şi stenahoria, astenia, angoasele mele, dar erau şi lacrimi
adevărate. Consistente. Chiar lichide...
Faceţi
un lucru, asta am mai spus-o acum 5 ani***, referitor la spectacolul anterior, Doi
dintre Noi, de circulaţie universală: mişcare, balet, dans, sunete
catifelate, suportabile, antrenante, ritmate, accesibile. Aveţi, pe lângă
creativitate, şi ineditul ades prezent; aveţi talent şi energie, lucraţi, vă
consumaţi enorm pe timpul spectacolului. Pe care îl văd ca o înlănţuire, o
sarabandă de clipuri vivante. Omagiindu-l pe Brâncuşi, universalul. Nu pe cel Regionalul,
derizoriu, tras în jos de conlocalnicii lui, din varii epoci. Sau cel târât în
localismul meschin de Brâncuşi, olteanul noastru. Căci el e al
Pământului întreg. Cu toată arta lui. Ca şi arta voastră. Fără frontiere.
Vizuală. Auditivă. Mişcătoare. Grăitoare. Dar necuvântătoare... Emanând un iz
naţional decent, blând, nu patriotard cultural, românesc, de caliate. Dar
şi internaţional, prin limbajul mişcării. Paradoxal, arta mişcării e mai puţin
cunoscută şi mai puţin populară la noi dar e ca un esperanto al artei.
Multă
măiestrie, talent, energie consumată, cu un mesaj extrem de penetrant prin
simplitate, direcţie, directitudine. Pentru cine mai are suflet şi o
sensibilitate remanentă, desuetă, expirată măcar, acolo, un petecuţ - din
veacul ce abia a trecut.
Vă
sărut. Pe suflet.
-
***
«.... Un love story, clasic, senzual, expresiv desfăşurat pe durata parcursă
de când s-a descoperit dragostea şi până azi
Şi profunzime. Şi complexitate. Estetic
şi emoţional. Şi au un avantaj extraordinar. Se pot adresa oricărui tip de
spectator: cult sau nu prea, chinez sau malgaş, ba chiar surd sau nu prea, căci
măcar perceput numai cu ochiul, tot place...» (Geoge Stanca
Adevarul, 2008)
|
|