Pagini de jurnal (38)
de Gheorghe Grigurcu
Sînt
zile faste, în care parcă aerul e luminos şi lumina poate fi inspirată aidoma
aerului, electrizate de nu ştiu ce aşteptare bună, de nu ştiu ce promisiune
fericitoare. Totul e mai simplu, mai uşor, mai curat. Paşii ţi se aştern cu
încredere, obiectele pe care le atingi ţi se supun necondiţionat, oamenii nu te
mai înspăimîntă. Negoţul vieţii se-nfăţişează rezonabil. Şi alte zile, de la
început parcă sub fîlfîirea unei aripi malefice. Te poticneşti de lucruri, de
semeni, de tine însuţi. O ciudă stranie îţi pulsează în vene, o umbră îţi intră
în ochi, iritantă cum o insectă. Totul pare prea lung ori prea scurt. Nu
găseşti măsura potrivită, sensul potrivit. Ca şi-n faţa zilelor faste, nici în
faţa celor, să le zicem, cu ghinion, n-ai la îndemînă nicio explicaţie. Degeaba
scormoneşti în trecut (vreo ocurenţă calendaristică?), în meteorologie, în
ştirile de pe sticlă, priveşti înciudat în dreapta şi-n stînga şi-napoi spre a
găsi cine ştie ce conexiune lămuritoare. Nimic. Durata curge capricios,
mişcîndu-te aşa cum vrea ea, ca pe-o frunză-n vînt.
*
O
formă a desăvîrşirii care, din pricina firii noastre bicisnice, ne
înfricoşează: amnezia.
*
Poetică:
să prefaci comprimarea într-o bucurie, eliberarea într-o întristare. Să te
limitezi eliberîndu-te şi să te eliberezi limitîndu-te.
*
Un
individ este rezultatul totalităţii restului lumii: este totalul relaţiilor
(Ortega y Gasset).
*
Singura
ta vîrstă în care fiinţa izbutea a-ţi umple viaţa, aşa cum un lichid umple un
vas, a fost copilăria. Mai tîrziu te-ai simţit ca un om aflat într-o încăpere
neprimitoare care se lărgeşte treptat, de ai cărei pereţi mobili eşti despărţit
de un aer cînd prea rece, cînd prea fierbinte. Asta e.
*
Întrebare
nerezolvabilă: sînt într-adevăr înfrînt? Am intrat în declin? Aproape toate
semnele vorbesc în favoarea unui asemenea răspuns (răceala, apatia, starea
nervoasă, incapacitatea de a mă concentra, ineficienţa la serviciu, durerile de
cap, insomniile), numai speranţa le stă împotrivă (Kafka).
*
Nu
e nefiresc să te pui sub scutul unor maeştri. Nefiresc e să înfăţişezi
opţiunile tale capricioase, discutabile, ca şi cum ar putea dobîndi
justificarea lor.
*
E
grav pentru că nu e în stare să fie vesel, e vesel pentru că nu e în stare să
fie grav. Dar oare nu e în stare să fie altminteri decît printr-o compensaţie?
Mister.
*
Omul
e un microcosmos organizat, care participă prin diferitele puteri cu care a
fost hărăzit la natura tuturor făpturilor; prin firea sa animală e asemenea animalelor,
prin cea vegetativă asemenea plantelor, prin cea omenească seamănă cu îngerii.
Fiecare din aceste naturi are ceva special şi nevoi anume. Cînd predomină una,
omul se ia după ea (Avicenna).
*
Din
meditaţiile amicului A. E.: Un lucru foarte important în viaţă - ce
zic? - , decisiv este ordinea faptelor
noastre mai mari ori mai mărunte. O numesc ordinea mişcărilor. Dacă închizi aragazul
abia după ce te-ai întors acasă şi nu înainte, se poate lăsa cu scîntei.
Încălcînd această ordine, apare dezordinea care nu se mai opreşte, care se
revarsă pînă hăt departe. O greşeală mică poate duce la consecinţe teribile.
Casa, localitatea, lumea întreagă se pot resimţi ca-n urma unor catastrofe. Dar
să nu uităm: arta a luat naştere, avem destule motive a presupune, ca un
rezultat al dez-ordinii mişcărilor noastre.
*
Iarăşi
A. E.: Completez spusele mele anterioare în legătură cu ceea ce am numit
ordinea mişcărilor. Tot atît de important este şi un alt factor şi anume
amplitudinea gestului moral. Fiecare acţiune a noastră apare înfăşurată într-un
gest mai amplu ori mai restrîns. La fel cînd dăm mîna cu cineva ori cînd umplem
cu cuvinte o pagină. E un soi de alonjă a energiei pe care ne arătăm dispuşi a
o investi în actele noastre, nu totdeauna suficient de conştientă, de multe ori
pierdută în penumbra unor umori. Cînd pretenţiile emoţionale cresc, succesul
sau ratarea actului sînt proporţionale cu ele. Cînd investiţia de energie,
repet: nu totdeauna în regim de luciditate, e mai redusă, reuşita sau eşecul
sînt minore. În toate cazurile însă se produce o manifestare a unei geometrii
gestuale, apărînd figuri în interiorul cărora dinamica vieţii ţine să-şi joace
cartea. Gesturile idealiştilor sînt cele mai cuprinzătoare, ceea ce nu înseamnă
că gesturile dezolaţilor, scepticilor, cinicilor n-au prea adesea şi ele o
largheţe a unei idealizări cu sens inversat, precum un mod de apărare a
fiinţei. Creaţia e asociată cu o gesticulaţie aparte, de fiecare dată alta, ce
se surprinde pe sine. Rostul său e de a măsura vastităţile utopiei.
*
Să
semnifice oare homosexualitatea o manifestare a unei vanităţi sexuale
exacerbate? Individul e atît de încîntat de sexul căruia îi aparţine, încît îi
dă la o parte cu dispreţ pe exponenţii celuilalt sex.
*
Nu
poţi percepe o înălţare fără ca aceasta să reprezinte totodată şi confirmarea
unei limite.
*
O
superbă definiţie paulină: Iubirea, singurul «realism», fiindcă recreează în
fiece clipă realitatea toată. Orice cale de apropiere (cunoaştere, acţiune
etc.) nu poate îmbrăţişa şi restitui totul (André Scrima).
*
Duhul
Sfînt reprezintă pentru Părinţii greci, de pildă, «necunoscutul în
Dumnezeu» sau chiar «Dumnezeu dincolo de
Dumnezeu» sau încă aspectul «impersonal» în Dumnezeu, altminteri spus, Dumnezeu
ireductibil la orice reprezentare, la orice morphe umană sau istorică;
ceea ce nu e scandalos decît în aparenţă şi datorită uitării noastre; Grigore
de Nazianz retrasa astfel traiectoria revelaţiei monoteiste: «Nimeni nu îl
poate vedea pe Tatăl decît Fiul»; «Cel care M-a văzut L-a văzut pe Tatăl». Tot
astfel: «Nimeni nu îl poate vedea pe Fiul decît în Duhul Sfînt»; Duhul, el
însuşi, nemaifiind revelat de un alt chip sau de o altă persoană. El este cel
care se află în spatele oricărui chip omenesc (André Scrima).
*
Nu
poţi învinge o suferinţă decît cu condiţia s-o trăieşti pînă la capăt, în
plinătatea ei (Proust). Dar există oare o asemenea plinătate? Cum ai putea
fi sigur că ai ajuns la capătul unei suferinţe?
*
Cu
cît trăieşti mai profund, cu atît conceptualizarea suferinţei tinde a se
simplifica. Tragediile n-ar putea fi foarte sofisticate la nivelul nostru
existenţial.
*
În
copilărie visam cu ochii deschişi la viitoarea mea soţie. Mă străduiam a-i
alcătui ceea ce s-ar chema un portret-robot. Un manechin trandafiriu pe care-l
ornam mereu cu panglici, cu mărgele şi cu brăţări deduse din povestirile
citite. La pubertate îmi îngăduiam (nici nu-mi dau seama cum)
să-mi imaginez că voi citi toate cărţile, că voi călători în toate marile
metropole, că voi cunoaşte toate celebrităţile. Lumea întreagă mi se oferea
precum o peşteră a comorilor. Cutezam astfel să-mi asum cu nonşalanţă timpul,
să-l tratez ca pe un aliat de nădejde. N-aş fi bănuit că voi ajunge la o vîrstă
la care voi putea supravieţui ocolindu-l cu grijă ca şi cum ar fi un loc bîntuit.
*
Seminarul
lui Camil era fascinant. Împotriva curentelor la modă şi în primul rînd a lui
Gordon Craig (ce făcea ravagii nu numai în teoretizările antebelice ale lui
Haig Acterian, dar şi la Ion Sava ce monta atunci un Macbeth cu măşti,
artificial, nu lipsit însă de interes), Camil paria pe autenticitate şi,
îmbinîndu-l pe Husserl cu Stanislavski, ne ameţea oferindu-ne iluzia că
participăm şi noi la «noocraţia»-i fabuloasă. Inteligenţa lui avea mereu febră.
Ne-o transmitea. Cînd am ajuns la Paris, dezamăgirea suferită la cele cîteva
cursuri de teatru mai cunoscute (începînd cu asistentul lui Dullin), cu mult
sub nivelul «învăţămîntului» lui Camil, m-a făcut
de-a dreptul arogantă. Am pus un anunţ în nu ştiu ce ziar spre a-mi constitui prima
companie teatrală, dînd numărul de telefon al Christianei, Mailot 23-14. L-a
introdus şi Eugen într-o replică din Lecţia sau Scaunele, poate
chiar Cîntăreaţa: «si vous cherchez Monique, faites MAI 23-14». Cînd am
ajuns apoi en froid, nu numai replica a fost tăiată, ci şi numele meu.
Îmi dedicase, în primul lui volum de teatru apărut la o mică editură (Arcanes,
1953), Lecţia. În versiunea de la Gallimard, dedicaţia s-a evaporat.
Avatarurile prieteniei ionesciene sînt însă prea lungi, prea întortocheate şi,
în final, escamotate de felul lui de a îmbătrîni, înţelepţindu-se, ca să le
enumăr aici şi acum (Monica Lovinescu).
*
Proust
vorbea de obişnuinţă ca de factorul în măsură a umple timpul. Deoarece, astfel,
s-ar putea preciza, nu-i mai simţim marginile care trasează golul, îl uităm pur
şi simplu. Obişnuinţa suspendă timpul. Să fie un joc (caritabil) al eternităţii
cu fiinţele buimăcite între nălucirea acesteia şi gardul efemerului în care
mereu dăm cu nasul?
*
Poezia:
un regret ce nu-ţi mai aparţine, aidoma rotogoalelor de fum pe care le expiri
cînd fumezi o ţigară. Deşi ies din gura ta, contempli caligrafia lor aeriană
aidoma unui străin.
*
O
casă fericită este una cu o pisică cel puţin (proverb italian).
*
Din
C. D. Zeletin, o vorbă din bătrîni cu privire la vîrstele omului: Ei spuneau
că anii de pînă la 60 sînt cuveniţi, anii de pînă la 70 sînt dăruiţi, anii de
pînă la 80 sînt miluiţi (mila divină!), iar anii de pînă la 90 sînt chinuiţi.
*
Din
spusele lui A. E.: Vanitatea? Oricum ai întoarce-o, conţine o formidabilă doză
de stupiditate. Ce pofteşte vanitosul? Să impună, să fie admirat. Dar face
lucrurile tocmai pe dos. De ce-ar putea avea parte decît de respingere?
Antipatic chiar de la început, poate cu uşurinţă deveni respingător. Cade din
lac în puţ. Cum să-l mai scoţi de acolo?.
*
Cît
e de greu să scuteşti facerea de bine de nota de dispreţ ce-o însoţeşte
de-atîtea ori din partea beneficiarului său! Cum funinginea pe care o lasă o
combustie
*
Ceapa
şi trandafirul, prin străvechea lor înrudire, sînt complici discreţi -
asemănările şi deosebirile se-nlănţuie cît vezi cu ochii - şi
astfel se luminează unul pe altul, uşurînd apariţia sensului. Trandafirul prin
savanta împăturire a atîtor catifele parfumate ca şi prin falia noptatică din
centru este totodată labirint şi emblemă a feminităţii, a farmecelor sale, a
capcanei ascunse şi a vidului său, a inexpugnabilului său secret. Ceapa
mirositoare, trandafir al săracului, este dedalul drumurilor cotidiene şi
secretul întors la necesitatea de-a fi parcurse de-ndată, ca obligaţie pentru a
supravieţui. Dacă să adulmeci trandafirul şi să pătrunzi într-însul e-o
dificilă misiune poetică ce durează toată viaţa, o probă iniţiatică, în ce
priveşte ceapa n-ai a face altceva decît să ţi-o însuşeşti şi s-o stăpîneşti
cum se obişnuieşte-n mod curent: adică tăind-o şi mărunţind-o. E drept că-n
felul ăsta dobîndeşti un dram de răbdare şi-nţelegere, ceea ce-i de neocolit
pentru cel care caută plăcerile supreme; mai întîi tai ceapa şi plîngi, apoi o
rumeneşti în tigaie, adaugi o bucată moale de carne roşie -
acoperind-o cu tandre mîngîieri
- şi te-apropii încetişor de
paradis, în timp ce friptura se face puţin cîte puţin degajîndu-şi aroma. La
jumătate drum faţă de ceapă şi de trandafir se află varza, stupid de utilă şi
deja, tăiată în două, purtîndu-ne cu totul în altă parte prin curbele
amestecate şi feminine ale pliurilor sale. În ce priveşte imaginea singulară,
această încarnare a misterului care este oul, el te uimeşte şi te emoţionează
mai curînd prin eforturile omului care, cu o şiretenie pe veci copilărească,
se-ncăpăţînează să-l facă să dispară în pălăria lui de iluzionist (Petr Král).
*
Frigul
e, pînă la un punct, plăcut. E o aşteptare a trupului, o aşa-zicînd stare de
speranţă fiziologică. În schimb căldura, de la un punct încolo, moleşeşte,
derutează ca o imobilitate decepţionantă, ca apăsarea tristă a unei împliniri.
*
A
scrie nu înseamnă să părăseşti lumea şi să te închizi în limbaj; înseamnă
dimpotrivă să încerci să închizi lumea în limbaj, să spui lumea (Serge
Doubrovky).
*
O iluzie optică în axiologie. Ne arătăm
dispuşi a atribui unui personaj care poartă o valoare şi altă valoare, alte
valori asortate cu cea autentică, nefăcînd decît a contraria realitatea în
chip
generos. Mai cu seamă ne arătăm gata a aşeza pe pieptul unui om cu merite
recunoscute colanul valorilor morale. Presupunem că e totodată leal,
consecvent, bun la inimă, săritor, recunoscător etc. Căutăm a şterge de zor
petele, uneori foarte urîte, care se află pe luciul orbitor al reputaţiilor. E
un joc de-a idealizarea în care putem desluşi nevoia noastră de modele, de
puncte de sprijin într-o fenomenologie existenţială confuză, derutantă. Însă
din această eroare decurge, regretabil, blocarea spiritului critic. Nu doar că
noi îl suspendăm în conştiinţa proprie, dar ajungem a-i suspecta de rele
intenţii, de subterfugii tenebroase şi pe cei ce încearcă a şi-l exercita. E
aici -
cum să zic? - un păcat al naibii, cum s-ar exprima A. E.,
căci evocă o contradicţie în termini: o naivitate păcătoasă
*
Atîtea
şi atîtea idei se uzează aidoma bancnotelor. Capătă pete, rosături, îndoituri,
deşi, pînă la un moment, nu-şi pierd valoarea incorporată. Dar îţi dai seama că
va sosi ziua în care vor fi retrase din circulaţie, trecute în nefiinţă
*
Înţelepciunea
celor neîndrăgostiţi care găsesc de cuviinţă că un om de spirit ar trebui să
fie nenorocit numai de pe urma cuiva care ar merita; ca şi cum te-ai mira că
binevoieşti să suferi de holeră din pricina unei făpturi atît de mici ca
bacilul-virgulă! (Proust).
*
Cauţi
cuvinte, aranjezi un puzzle al cuvintelor şi dintr-odată îţi apare
sensul nescontat, proaspăt, dăruit. Cauţi sensul, încerci fără succes un desen
al lui şi dintr-odată îţi apare un grupaj de cuvinte care-ţi convine,
descoperindu-ţi un sens necăutat.
*
Obosit,
obosit la culme, nu de puţine ori. Scrisul îmi e întrerupt de nu ştiu cîte ori
pe zi. Lectura devine imposibilă. Un telefon, altul şi altul, o sonerie sau
cîteva la uşă, o vizită inopinată, completarea urgentă a unui formular sau
întocmirea unei cereri (nu e oare birocraţia valahă fruntaşă pe continent?),
o ieşire în oraş intempestivă ş.a.m.d. sfîrşesc prin a mă consterna. Cînd revin
la masa de scris, fac greşeli elementare. Mă simt aidoma unui şofer care, după
(prea) multe ore la volan, poate provoca accidente. Şi cu toate acestea nu pot
trage pe dreapta, aşa cum se pomeneşte şi într-un şlagăr al acestor ani de
şoferism expansionist. Azi ca şi-n zilele următoare, cît văd cu ochii, sînt
încă atîtea de făcut
*
Fuge
de sine însuşi pentru a nu-l putea găsi Celălalt.
*
Pe
ce se bizuie succesul unor însemnări zilnice? Pe un soliloc izbutit (Ernst
Jünger).
*
Cea
mai severă critică la adresa propriei opere: «Dacă ar fi scris-o altul, ar fi
fost bună». (Ernst Jünger). *
Observă
A. E. : Vorbele de spirit în cantitate prea mare obosesc mai mult decît cele
profunde. Ele nu pot constitui mîncarea principală, ci doar desertul. E ca şi
cum la prînz ţi s-ar servi trei linguri de ciorbă şi zece feluri de tort.
*
Victoria
Celuilalt nu poate fi şi victoria ta, dar victoria ta de cîte ori se întîmplă
să fie victoria Celuilalt?
*
Ambiţia
se încheagă din sensuri puţine, primitive, visarea din sensuri infinite,
primitive şi subtile în devălmăşie.
*
Orice
mormînt e, în fond, nespus de simplu. Pompa decorativă ce uneori i se asociază
nu e decît un simptom al detaşării supravieţuitorilor, încastrate în acea
pompă.
*
Disponibilitatea
tristă a poetului care ar dori din răsputeri să se umple de-o existenţă obiectivă,
dar se poate umple numai de ficţiunea creaţiei sale: Un poet este fiinţa cea
mai puţin poetică din cîte există, pentru că nu are identitate. El este
neîncetat pe punctul sau în curs de a umple un alt corp. Soarele, luna, marea,
bărbaţii şi femeile, fiinţe înzestrate cu impuls, sînt poetice şi posedă unele
atribute permanente. Poetul nu are un asemenea atribut; el este fără
identitate; cu siguranţă, este cea mai puţin poetică dintre toate creaturile
lăsate de Dumnezeu (Keats).
*
În
decursul unei convorbiri care depăşeşte spusele strict convenţionale, nu cauţi
neapărat să ajungi la limpezimea caligrafică a expresiei, ci mai curînd la o
ceaţă uşoară, agreabilă, care să-ţi dea senzaţia unor mişcări din ce în ce mai
lejere, aidoma unei plutiri. Cînd tu ai atins o asemenea stare, socoteşti (cu
ingenuă bună credinţă, s-ar părea că n-ai încotro, în euforia clipei) că a
atins-o şi interlocutorul tău.
*
Fantezia
ca o formă de socializare. Imaginîndu-ne una şi alta, nu ne mai simţim atît de
singuri.
*
Orice
artificiu presupune un risc, orice risc conţine un grăunte de nebunie.
Dezechilibrul frecvent bine mascat al artificiului.
*
Durerile
nu se pot compara, clasa, integra. Ele tind spre condiţia de unicat asemenea
unor metafore.
*
Nimic
nu se desăvîrşeşte prin el însuşi; totul este desenat la fel de bine din
interior de către el însuşi şi din afară de către vidul care i-ar trasa absentă
forma sa, fiecare trăsătură fiind comandată de celelalte. Lacul pictează pe el
lebăda cea albă suspendată pe cerul oval, ochiul boului pictează păşunea sau
păstoriţa. Adierea vîntului mătură deopotrivă, duce cu ea scuipatul mării,
frunza şi pasărea din tufiş, şapca ţăranului, fumul din sate şi sunetul
clopotelor. (
) Există cunoaştere, există obligaţie de la una la cealaltă,
legătură deci între diferitele părţi ale lumii precum între cele ale
discursului pentru a forma o frază lizibilă; şi la fel cum există o suită a
sentimentelor şi cuvintelor care le exprimă, la fel există o compoziţie în
mişcările pentru care ceasul e în jurul nostru martor. Aşa cum timpul nu se
poate opri, aşa nu se pot opri nici rotiţele care îl fabrică (Paul
Claudel).
*
Poetică.
Arta de-a obţine deschideri spre infinit se obţine prin arta de a-l mărgini
fatalmente prin triumful expresiei. Infinitul acceptă un sacrificiu care
consistă în aparenta renunţare la perspectiva sa.
*
Fostul
meu amic X prezintă, la vedere, un amestec de viclenie şi prostie. Viclenia are
îndrăzneala nesăbuită a prostiei, iar prostia caută ascunzişurile vicleniei,
aidoma unui şobolan, pe care se întîmplă să le şi găsească. Purtătorul unei
asemenea combinaţii nu pare defel deranjat de caracterul său eteroclit.
Dimpotrivă, exultă de satisfacţie în raport cu propria-i persoană, simţindu-se
pesemne ca şi cum ar avea dotarea unui animal amfibiu.
|
|