O poezie civică *
de Gheorghe Grigurcu
Poezia
civică a fost una din victimele regimului comunist. S-a procedat cu ea aşa cum
se petreceau lucrurile cu o casă mai arătoasă din care proprietarul era dat
afară pentru a se instala într-însa un nomenclaturist. Deoarece această speţă
devenise un loc predilect al demagogiei care nu se mulţumea să mistifice
realităţile, dar lansa şi îndemnuri la luptă, presupunînd un entuziasm
inexistent al cetăţenilor, străduindu-se a-i mobiliza în vederea unor ţeluri
inventate cu impudoare. Uzurpînd tradiţia unor Eminescu, Goga, Aron Cotruş,
Radu Gyr etc., versificaţia în cauză arunca umbra interdicţiei asupra
civismului legitim al acestora. Dar, tot atît de grav, prelungea o asemenea
umbră şi asupra viitorului, căci, să recunoaştem, la ora actuală creaţia de un
astfel de tip, pornind de la conceptele de patriotism ori viaţă socială,
batjocorită crunt sub regimul comunist, nu mai atrage. Vrînd-nevrînd, evocă
însăilările beniucian-păunescian-vadimiste, punînd parcă cititorului un nod în
gît. E nevoie, desigur, de o perioadă de purificare pentru a intra în normal.
Unul
din poeţii actuali care-şi ia inima în dinţi abordînd temele cetăţeneşti e Virgil
Diaconu. Aşezat la polul opus festivismului calp al stihurilor
naţional-comuniste, d-sa mărturiseşte cu francheţe: Niciodată nu am putut să
fiu/ în pas cu noile vremuri;/ cu poetica în vogă sau cu leprele/ care au
cîştigat şi anul acesta alegerile (Sincronizare).
Perspectiva
autorului asupra epocii de după 89 are în vedere dezmăţul în care şobolanii
roşii de odinioară au ajuns iarăşi la lumină: Soarele aruncă pe străzi
şobolanii roşii.// E vremea hienelor propagandistice./ E vremea viermilor de
serviciu!// Şi a ţiparilor care se strecoară atît de elegant/ printre degetele
împietrite ale Justiţiei./ E vremea lipitorilor, pentru care sîngele/ nu este
nici de stînga, nici de dreapta.// E vremea bordelinei de la palat,/ care
lustruieşte cu graţia ei/ falusul acestei democraţii purulente.// Dragostea de
patrie a ieşit la plimbare în jeepuri./ Dragostea de patrie parchează în
peisajul cazon:// iată dobermanii bicamerali, care fac declaraţii mioritice/ de
la fereastra jeepului! Iată dobermanii bicamerali,/ care şi-au permis şi în
anul acesta un mic concediu în Dubai,/ pentru a se gîndi în linişte la soarta
ţării./ Pentru a se gîndi la datoria lor faţă de patrie,/ care le îngraşă
conturile.// Numai Revolta aleargă ca smintita pe străzi./ Prin cartierul
cuţitelor, prin întunericul din care/ înfloresc copiii străzii.// Se-aude că în
noaptea aceasta sufletul îşi va primi raţia:/ o gamelă cu stele
// Plin de
răni, Domnul se întoarce acasă./ Acasă, în celulele mele (Secol).
Dezamăgirea
e aşadar dramatică. Poetul îşi face public sîngele negru, după care se
înscrie în rîndul revoltaţilor, chiar dacă manifestarea d-sale nu e de ordin
stradal, ci scriptic: Ies în stradă, vegheat îndeaproape de batalioanele de
scutieri, sosite în grabă. Scutieri care se poartă atît de elegant în faţa
camerelor de luat de vederi şi care ne snopesc cu bastoanele pe străzile
lăturalnice./ Strada! Adevărul în haine de lucru. Un vuiet care te-a prins şi
pe tine, cum stai în faţa televizorului, solidar cu strigătele stinse de
bastoanele de cauciuc./ Desigur, nu vei ieşi la bătaie nici de data aceasta.
Dar ce înalt eşti tu cînd cei din stradă strigă «Jos Guvernul!» Ce înalt eşti
tu, cînd, în această cazarmă de cocoşaţi, cineva strigă pe străzi chiar cu
glasul tău! (Strada 2012).
Atent
la meandrele politichiei recente, Virgil Diaconu nu omite nici notificarea unei
tendinţe de supuşenie oportunistă la o mare putere din afară, pe liniile de
forţă ale obedienţei faţă de colosul sovietic: Glorie imperiului de peste
ocean/ pe care îl slujim cu viii şi morţii!/ Şi Libertăţii, care îşi creşte
statuia pe cadavre! (Secol).
Ce
ne rămîne aşadar în acest capitol nou-vechi al istoriei? O altă glorie nu cu
mult mai stînjenitoare decît cea confecţionată din carton aurit a
socialismului victorios: La parastasul tricolor, camerele de luat vederi/
fac publice lacrimile care nu mai încap în biserică./ Şi sicriul Datoriei se
ascunde, de ruşine, în pămînt (ibidem).
Un
efect de ordin moral al unei atari degringolade care cuprinde obştea e cel al
confuziei între mărturisire şi culpă, adică între expiere şi păcat. E una din
încercările cele mai triste la care sîntem supuşi în prezent: Preot al noilor
mele iluzii, joc zaruri cu călăul./ Şi cum jucăm pe întuneric, nici nu mai
ştiu/ cine dintre noi are numerele mari şi cine numerele mici;/ cine este
călăul şi cine preotul este
(ibidem).
Dar care e comportarea confraţilor noştri,
se-ntreabă pe bună dreptate autorul. Cum reacţionează ei la dezastrele pe care
neîndoios le au sub ochi, aidoma tuturor românilor? Desigur, firesc ar fi ca
în Piaţa Libertăţii să fie şi prietenii mei. Prietenii mei, căpitanii
condeiului şi ai penelului. Dar la ora aceasta ei fie sonetizează, fie pictează
nevăzutul. Nici nu au auzit de străzile lăturalnice, unde scutierii încearcă să
îi frîngă Revoltei aripile./ Trăim în lumi paralele, vezi bine, în această sală
de expoziţii tocmai se petrece un eveniment monden, cu intelectuali subţiri şi
femei glossy, în timp ce în stradă revolta îşi frînge degetele şi încearcă să-i
scoată pe şobolani din găurile lor (Strada 2012).
Şi
acum să vedem care e atitudinea lui Virgil Diaconu, bun diagnostician al
tarelor sociale, în spaţiul erotic în care poposeşte de asemenea cu predilecţie.
Surprinzător, ne aduce la cunoştinţă că îşi aşteaptă iubita, retras într-o nucă
verde: Te aştept într-o nucă./ Jumătate din singurătatea mea îţi aparţine. (Nucă)
Dar
este numai un moment. Nu mai puţin plin de energie decît atunci cînd vituperează
cîrtiţele întunericului politic, declară următoarele: Ea s-a ascuns de
lume în marele oraş,/ în mansarda plină de cărţi./ Eu am năvălit într-o
dimineaţă/ în tăcerile şi ascunzişurile ei./ Cu toate armele am năvălit (Mansardă).
Aşadar
stilul milităros, probat şi prin citatele anterioare, ca o emblemă
stilistic-temperamentală a bardului (cuvinte utilizate: cazon, gamelă, raţie,
scutieri, cazarmă, arme ş.a.m.d.), nu se dezminte. Virgil Diaconu se arată
ofensiv mereu, precum un brav absolvent al unei Şcoli de ofiţeri. Ofensiv în
viaţa societăţii ca şi-n intimitate
*
Virgil Diaconu: Prinţesă cu fluture, Ed. Limes, 2012, 110 p.
|
|