O epopee distopică
de Ioana Dinulescu
În
cel mai recent roman al său, Lenea (Ed. Autograf MJM, Craiova 2013),
scriitorul Victor Martin încearcă imposibilul: să ia o temă a
literaturii generale şi să o înghesuie în tiparele rigide ale genului science
fiction. Ce rezultă? O amplă distopie. În sensul că nu sunt deloc rare punctele în care lipseşte
concordanţa între timpul real al evenimentelor şi cronologia ideală a narării
unor evenimente din mentalul personajelor. Deşi totul pare normal, nu ţi-ar conveni
să trăieşti în lumea imaginată de scriitor cu susul în jos.
Dacă
ar fi o carte de informare asupra psihologiei lenii, naraţiunea n-ar avea nici
un haz. Dacă lucrurile descrise sunt anormale, încep să stârnească interesul.
Lumile din operele literare nu sunt normale, chiar dacă par aşa, pentru simplul
fapt că nu ştie nimeni ce e normal şi ce nu. Jaloanele printre care trebuie să
treacă noţiunile de normal şi anormal fac obiectul altor discuţii.
Despre
lene nu s-a scris prea mult şi nici prea
multe. Tema este o dificilă încercare şi
pentru mainstream. A fost abordată mai mult în cărţile de
psihologie, unde lenea e considerată o
boală. Lenea a fost ridiculizată în proverbe şi zicători; câte un citat ici,
câte un citat dincolo, de la Biblie încoace.
Uneori
tema este tratată ca pretext pentru vreo dramă existenţială socio-politică, ca
în filmul Lenea, unde un bun profesionist, brusc, într-o dimineaţă, refuză să
se mai dea jos din pat, să meargă la serviciu, cu toate consecinţele ce decurg
de aici. Alteori, lenea e tratată ca o creatoare de plusvaloare, vorbindu-se
mai mult despre cei ce lenevesc şi dau idei decât despre cei ce sunt nevoiţi să
le pună în practică, ca într-o carte a englezului Hodgkinson. Nu şi în romanul lui Victor Martin. Aici,
lenea e tratată în fel şi chip. E cauză şi efect, în acelaşi timp. E cauza
tuturor relelor ce se pot întâmpla pe un alt fel de planetă Pământ, foarte
departe de Pământul personajelor principale. Cum, atunci când relele ating o
masă critică, trebuie neapărat legiferate, peste tot îşi face simţite efectele
o lege universală a inactivităţii.
În
lumea acestei cărţi, leneşii se revoltă împotriva celor ce muncesc. E o lume
unde e anormal să munceşti şi să produci ceva. Cei ce muncesc sunt vânaţi fără
milă de cei ce gândesc sau de cei ce nu mai vor să muncească. Scara obişnuită
de valori este ostentativ răsturnată, iar scenariile după care trebuie să
trăiască cetăţenii sunt scrise de membrii asociaţiilor şi societăţilor de
scriitori de literatură de anticipaţie. Avem de-a face cu o lume unde nici un
trecut nu mai e sigur, unde sunt imaginate viitoruri posibile, după modelul a
tot felul de trecuturi posibile. Fiecare se uită de două ori pe unde calcă,
deşi destinul fiecăruia e pecetluit, turnat în tiparele rigide ale scenariilor.
Nimeni nu vrea să tulbure un viitor sau altul, dar o face fără să vrea.
Încălcând cele mai elementare principii ale inactivităţii, scriitorii se
plasează în afara legii, având convingerea că ei fac legea. Se aşteaptă însă ca
aceştia să dispară, ca urmare a faptului că, într-un viitor apropiat, nu va mai
fi nimic de imaginat.Uneori, scriitorii sunt capturaţi şi duşi să muncească în
mine, să vadă şi ei ce e munca adevărată, brutală, cea care te face să-ţi fie
silă să mai faci ceva . În consecinţă, să te convingi că e mai bine să stai degeaba. Alteori, dispar,
din cauze inexplicabile, în vreun trecut.
Într-o lume a imaginaţiei unora, totul e posibil. Într-o lume a
imaginaţiei altora, totul e imposibil. Legea îi apără pe leneşi, cei civilizaţi
fiind consideraţi cei ce nu mai fac nimic. A nu mai face nimic, devine un mod
de viaţă. Cele două personaje principale, Ian şi Angela, sunt întroduse
în acţiune de forţe necontrolate de nimeni şi necontrolabile, ca într-un
labirint fără ieşire. Nici un viitor nu este posibil; toate orizonturile
fiind imposibile. Viitorul nu e neapărat
evadarea de unde ai intrat, ci orice
altceva. Forţe necunoscute şi neexplicabile introduc protagoniştii într-un
destin prestabilit, uitând să-i mai scoată de acolo. O latură interesantă a
romanului lui Victor Martin este dimensiunea socio-politică. Aceasta
propulsează totul în politic fiction de un tip aparte. Ca în orice realitate
socio-politică, toată lumea are dreptate, dar nimeni nu dă dreptate nici unui
interlocutor. Fiecare ştie câte ceva, dar nimeni nu ştie totul, adevărul e ceva
inefabil, aflat la mijloc. Apărată sau detestată, lenea este pe placul unora,
displace altora, dar e un mod de viaţă comun pe Pământul iniţiatic lângă care
se opreşte nava cosmică a celor veniţi de pe un Pământ iniţial. Pe acest al doilea Pământ, ajung doar
personajele principale, Ian Nicer şi Angela Noistec, însoţiţi de un comando nu se ştie de cine angajat. După
numeroase aventuri specifice recuzitei science fiction, aventuri donquijoteşti,
cei doi se căsătoresc forţat şi primesc cadou o vacanţă pe o planetă din
apropiere, luminată continuu,
specializată în turism şi export de forţă de muncă. Atmosfera de vacanţă a
acesteia este dominată de acelaşi principiu al inactivităţii ca pe
planeta-iniţiator a legii care apără lenea.
Romanul Lenea de Victor Martin vine după alte romane aparţinând genului
science fiction, publicate în colecţia cu acest nume, dar toate folosesc teme
ale mainstream-ului, cu elemente de SF, gadget-uri psiho-electronice,
zboruri cosmice, căderi în timp, descompuneri şi recompuneri miraculoase ale
personajelor, lumi virtuale sau lumi paralele, mutanţi, androizi etc.Totul e
răsturnare a oricărei scări de valori. Întâi se dă lenii o importanţă enormă,
artificială, în defavoarea muncii, singura producătoare de progres, apoi tema
aceasta e scoasă în faţă. Conţinutul tematic e
subliniat cu obstinaţie şi ostentaţie.
De fapt, metoda inversării
cauzei cu efectul nu e chiar nouă. În celebra
distopie Fahrenheit 451 de Ray Bradbury, pompierii provoacă incendii, nu le sting. Şi
acolo se vorbeşte despre cărţi, numai că acestora, arse de pompieri, nu li se acordă importanţa
din romanul Lenea, unde litera scrisă anticipează viaţa. Şi în cărţile
sale de povestiri, scriitorul Victor Martin pune în vitrină aceeaşi tematică ,
folosindu-se de fantastic doar ca recuzită.
Metoda conferă impresia de
realism spaţiilor SF create de el. Spre
deosebire de alte distopii, cu atmosferă de nesiguranţă, de frică, de angoasă,
care transformă personajele în simpli spectatori ai destinului propriu, romanul
Lenea, prin dinamism şi viziune
amplă, este o distopie de dimensiuni homerice:
o epopee distopică.
|
|