Arta memorialistului*
de Irina Georgescu
În
legătură cu volumul al doilea din Arta de a fi păgubaş, autorul însuşi
ne mărturiseşte în Cuvânt înainte despre caracterul subiectiv al
confesiunilor de viaţă puse în relaţie cu capriciile memoriei. Geneza acestei
arte a păgubaşului stă sub semnul unui timp de dinainte de naşterea
ideologiei. Confesiunea devine atât o metodă de a transcrie fragmente de viaţă,
frânturi de discuţii, cât şi oglindă a memoriei. Simpla căutare în propriile
amintiri echivalează cu imboldul de a umple arhivele memoriei, pentru a
şterge sincopele sau faptele decodate eronat după momentul producerii lor, când
memorialistul se aşază la masa de scris: ca şi în cazul primului volum, fac
precizarea că, având ca substrat noianul amintirilor de demult, majoritatea
paginilor alăturate poartă girul realităţii, cel puţin în privinţa cadrului
istoriografic şi topografic (p. 13). Unele capitole, în schimb Din jurnalul
fiului risipitor, Remember, Destine şi La porţile Orientului sunt
marcate de concurenţa dintre realitate şi tendinţa de a ficţionaliza.
Istoricitatea evenimentelor este coroborată cu tensiunea generată de diverse
întâmplări narate, ce iradiază la tot pasul din dialoguri, din descrieri ample
ori din monologuri.
Naraţiunea
savuroasă restituie imagini din epoca lui Carol al II-lea, care întregesc o
frescă unitară despre viaţa regalităţii, dar şi despre dinamica relaţiilor
dintre oamenii de rând şi capriciile societăţii. În legătură cu nevoia de
instrucţie a Marelui Voievod de Alba Iulia, sfatul lui Nicolae Iorga dat regelui
se referea la pregătirea unei clase speciale, cu elevi proveniţi din toate
straturile societăţii româneşti (p. 18) (discuţie relatată de Barbu
Theodorescu, unul dintre secretarii lui Iorga şi şef de cabinet la Consiliul de
Miniştri pentru o vreme). Dar imaginea lui Mihai, moştenitorul tronului, este
mai degrabă una zburdalnică şi copilăroasă: pentru mai toţi, suveranul
rămăsese acelaşi copil frumos, cu al cărui chip bucălat ne obişnuiserăm de pe
vremea monezilor gălbui de cinci lei sau alb-cenuşii de mai târziu, cu valoare
ridicată de 100, ori de argint, de 200, cu inscripţia «Mihai I, Regele
Românilor» (p. 19). Bucuria de a povesti dă seama de o jovialitate care
electrizează, dar care diferă totuşi de micropovestirile din Târgul Moşilor
sub aspectul implicării. Dacă în volumul întâi primau copilăria şi vâltoarea
tinereţii, în Oameni şi javre, anii maturităţii fac deliciul acestor
pagini-jurnal-confesiune. Era cunoscută în epocă pasiunea lui Mihai pentru
maşini, pe care le asambla chiar el, le demonta după bunul plac, vrând apoi să
le încerce pe şoselele naţionale: pe suveran aveam să-l văd de aproape prin
1947, într-o vacanţă petrecută la Predeal, fulgerând Şoseaua Naţională cu o
maşină deloc arătoasă, dar dotată cu un motor straşnic, ce obliga escorta să-şi
tragă sufletul, în încercarea de a nu pierde urma stăpânului. Adevărată cursă
de automobile (p. 20-21). Ritmul istorisirii se stabileşte în funcţie de
dispoziţia memorialistului de a da curs unor întâmplări pe care nu le putem
regăsi în manuale de istorie, ci doar în cronici ori în consemnări răzleţe.
Istoria poate fi falsificată uşor, dar asemenea texte memorialistice reuşesc să
schimbe perspectiva anchilozantă asupra timpului.
Anii
ideologiei comuniste se scurg sub semnul unei potenţiale salvări. Numai că în
acest moment de aşteptare se naşte o lume laşă, timorată de ce se poate
întâmpla fiecăruia, o masă amorfă, fără o picătură de solidaritate, care să
ţină seama de credinţele tale, de ce-ai făcut şi spre ce năzuieşti, nu de
«păcatele» neamului din care te tragi. Oricât de păguboasă ar fi fost, suflarea
de la marginea urbei mă feresc să-i zic mahala, fiind în realitate o haltă
dintre sat şi oraş rămânea infinit mai bună şi mai dreaptă (p. 108). Se iscă
un hiatus între lumea tradiţional-habotnică a satului şi lumea deşănţată a
oraşului, marcat de posibilitatea suprapunerii celor două realităţi în
mărgininea unui spaţiu întrucâtva protector, care-şi salvează anonimatul prin
renunţarea la identitate. Bolboroseala este o reacţie a încurcării limbilor şi
a valorilor, ca într-un turn Babel autohton. De aceea, se transformă în duşman
de clasă oricine nu respectă practicile, ierahia şi ideologia comunistă. Niculae
Gheran îşi păstrează condiţia de observator bonom, care vede de la distanţă
tabloul întreg, face predicţii şi comparaţii, pentru a relata apoi cu vervă
ceea ce a trăit. Timpul trăirii întrece timpul mărturisirii, forţându-l să
selecteze ceea ce e demn de povestit sau de amendat: nu voi pregeta să fiu
alături de ultimul păgubaş, care, peste orice politică şi ideologie, n-a făcut
şi nu face compromisuri cu sine (p. 111). Dintr-un anumit punct de vedere,
păgubaşul este cel care pierde la tot pasul, indiferent cât ar ieşi la
zarurile sorţii, pentru că există un echilibru universal, o suită de rituri de
trecere dintr-o lume în alta, care marchează, totodată, iniţierea: nu s-a
schimbat nimic, băiete, şi n-o să se schimbe vreodată. Timpurile sunt aceleaşi
de când lumea: te naşti plângând, trăieşti condamnat la moarte, fără să ştii
ziua execuţiei. E şi singura lege dreaptă, de care nu scapă nimeni. În rest,
omul călătoreşte: vine şi pleacă, zboară sau se târăşte, umblă încolo
şi-ncoace, ca apoi să se despartă de toţi şi de toate, fără să mai plângă
precum la născare (p. 298). Doctrina şi continua ei prefacere înseamnă o
schimbare de macaz. În acest sens, definiţia comunismului ne apare ca un
spectacol de marionete cu păpuşari rămaşi până azi în umbră (p. 117). La urma
urmei, torţionarii rămân, indiferent de numele pe care îl poartă. Condiţia de
fantoşă este cea care murdăreşte conştiinţa vie a memorialistului, care nu
poate accepta nicio clipă dezertarea de la direcţia propriei voci interioare.
O
parte semnificativă a volumului de faţă o constituie agitaţia din spaţiul
editorial, descrisă cu pasiune de către un cunoscător al domeniului, dar care
se păstrează echidistant faţă de evenimente. Tonul mucalit al memorialistului
se desprinde din perspectiva unitară asupra întregului: se implică atât cât să
dea veridicitate relatării. În 1956, când a preluat conducerea Editurii de Stat
pentru Literatură şi Artă, Petru Dumitriu avea 32 de ani. Va fi înlocuit în
scurtă vreme cu Ion Bănuţă, elogiat la instalare de Mihai Beniuc ca poetul
revoluţionar de la Griviţa, chemat să pună capăt tendinţelor cosmopolite şi
liberaliste din activitatea de până atunci (p. 462), dar care picase ca
Agamiţă Dandanache, în plină campanie electorală, când jocurile păreau făcute
(p. 475). Numai că Bănuţă se dovedeşte omul potrivit la locul potrivit,
secundat de profesorul universitar Alexandru Balaci, transferat de la Radio pe
scara din dos, în urma unei emisiuni ce deranjase Ambasada U.R.S.S, de
filosoful Mihai Şora, recuperat hoţeşte din Franţa, după ce se stabilise acolo
cu întreaga familie şi debutase la Editura Gallimard cu o carte de antropologie
metafizică (deloc actuală în peisajul ideologic democrat-popular) şi de
farmacista Ilca Melinescu, cândva femeia numărul 2, după Ana Pauker, în
ierarhia de partid (p. 479). Pentru o vreme, noua lume editorială va fi
guvernată de un italienist, un filosof şi-o farmacistă, în aşteptarea unui
lăcătuş care să-i împace în dirijarea literaturii române, după demiterea lui
Petru Dumitriu (p. 479-480).
Situarea
oarecum periferică, la marginea unor bătălii făţişe, îi asigură editorului
liniştea redactării, posibilitatea de a depăna poveşti din tinereţe,
pălăvrăgeală în întâmpinarea Epocii de Aur (p. 556), aşa cum afirmă cu
modestie în Epilog. Curajul de a spune uneori adevăruri dureroase devine
sinonim cu încercarea memorialistului de a se detaşa de evenimente, pentru că
în acel spaţiu intim al reflecţiilor, al bucuriilor precare şi al panicilor,
amintirile pot fi recuperate asemenea clişeelor fotografice lăsate să se
scuture în camera obscură.
*Niculae Gheran, Arta de a fi păgubaş. Oameni şi
javre, vol. II, Bucureşti, Editura Biblioteca Bucureştilor, 2010, 560 de
pagini.
|
|