Florin Iaru. Recursul la ironie
de Iulian Boldea
S-a
spus că poezia lui Florin Iaru se naşte dintr-o nevoie irepresibilă de
confesiune. Poetul stăpâneşte, cu asupra de măsură uneori, ştiinţa de a-şi
exprima propriile afecte, tribulaţiile trupului şi ale cugetului într-un vers
abrupt, dezinhibat, lipsit de orice rigiditate, dimpotrivă, de o naturaleţe
trucată, desigur. Încărcat de energiile biografiei, versul are tensiuni şi
crispări, uneori e torenţial, abuziv ori luxuriant, alteori e spontan, de un
firesc desăvârşit, de o perfectă simplitate a dicţiunii. Secvenţele propriei
vieţi poartă amprenta literaturităţii, literatura şi existenţa se amestecă până
la indistincţie, avatarurile faptei şi acoladele livrescului se întâlnesc în
conturul generos al poemului, ca în Jocuri prea multe jocuri: Zile de-a
rândul am trecut pe bicicletă/ Nopţi foarte scurte mi-am făcut pentru tine/
punte şi dunetă./ Am jucat popice cu tartorul popicarilor şi l-am ras/ - Eşti
mare, tinere şi m-a bătut pe spinare/ ca pe o balenă decolorată de soare/ Am
urcat unsprezece etaje mai iute ca ascensorul/ Am sărit de pe balcon şi m-am
prins în braţe:/ - Ce faci prostule? Mi-am zis/ Am scris cărţi nesfârşite/
despre adaptarea la mediu/ despre kilometrajul tandru între pat şi televizor/
şi am fost singur pe mii de pagini.// Am fost şi plictisit/ zile de-a rândul/
bruna bicicletă a stat răsuflată/ întoarsă pe burtă, fără-ntrebări/ la marile
răspunsuri de la o vârstă cochetă/ Am fost şi enervat nopţi lungi/ şi ţi-am
plâns pe ţâţe/ între braţele sufocante/ pentru nimic în plus/ la sentimentul
meu de tine/ Am furat/ popicele popicarilor/ n-am luat/ nici un bilet pe
tramvaie/ am fugit cu apa-nsetaţilor/ şi-am făcut baie./ Dar ce n-am făcut,
Maria, ce n-am făcut!// M-am răsturnat cuprins de o grozavă lingoare / pe
scut, în faţa oglinzii în care te fardai./ Mi-am tăiat un picior un nas şi-o
ureche/ am fost duminica în Cişmigiu/ cu soldaţii subretele/ i-am cumpărat
bretele lu Iordache cel şchiop/ i-am dăruit panglicuţe Agripinei/ am învăţat
lângă plutoanele de percuţie din top/ conga fox-trot bee-bop.
Realitatea,
aşa cum o transcrie Iaru în versurile sale, nu este însă decât un simulacru
inventat de simţurile sale dilatate, de imaginaţia sa debordantă. E o realitate
ce are verosimilitate, dar n-are veridic. Imaginile existenţei sunt, de multe
ori, structurate în genul tectonicii onirice, cu contururi fluide ale
obiectelor, cu o morfologie stranie şi cu o sintaxă de cele mai multe ori
aleatorie. E o lume visată sau, măcar, una care îşi inventează eul ce o
înregistrează cu atâta patimă, cu atâta fervoare solipsistă. Între oglinzile
paralele ale poemului, adastă un eu liric chinuit de dileme intratabile,
torturat de o lume ce nu-şi mai legitimează structura şi îşi modifică
necontenit conturul şi formele de existenţă. Aer cu diamante, de pildă,
e un astfel de poem în care viziunile onirice, tectonica visului au o pondere
extrem de însemnată şi de sugestivă pentru felul de a se situa în raport cu
propria scriitură al lui Florin Iaru: Ea era atât de frumoasă/ încât vechiul
pensionar/ se porni să roadă tapiţeria/ scaunului pe care ea a stat./ În iarna
curată, fără zăpadă/ maşina uscată încerca s-o ardă./ Dar ea de mult coborâse
când s-a auzit/ înghiţitura./ Şoferii mestecaţi/ au plâns pe volanul păpat/
căci ea nu putea fi ajunsă./ În schimb era atât de frumoasă/ încât şi câinii
haleau/ asfaltul de sub tălpile ei./ Atunci portarul îşi înghiţi decoraţiile/
când ea intră în casa fără nume/ iar mecanismul sparse în dinţi/ cheia franceză
şi cablul/ ascensorului ce-o purtă/ la ultimul etaj./ Paraliticul cu
bene-merenti/ începu să clefăie clanţa inutilă/ şi broasca goală/ prin care nu
putea curge/ un cărucior de lux (
). Gustul teatralităţii şi al teatralizării
e cu mult mai vădit în Înnebunesc şi-mi pare rău. În poemele acestui
volum, mai mult ca oriunde, se străvede pasiunea autorului pentru facondă şi
carnavalizarea limbajului, pentru decor şi pentru revelaţiile poemului însuşi.
Poezia lui Iaru, ca şi a altor colegi ai săi de generaţie, capătă un aspect compozit,
policrom, se transformă într-un spectacol lingvistic debordant, de o luxurianţă
extremă. Această trăsătură a generaţiei optzeci a fost observată şi de Nicolae
Manolescu, de pildă: La Cărtărescu, la Iaru, la Magdalena Ghica şi la alţii
asistăm la un triumf al discursului. Poezia lor este un imperiu al cuvintelor.
E o poezie vorbăreaţă, care nu mai tace din gură. Tăcerile, pauzele şi, în
definitiv, acea impresie că nu se spune totul, care vine de la Mallarmé şi
traversează întreg modernismul, nu mai găsesc nici o preţuire la Iaru,
incomparabil mai atras de capacitatea discursului liric de a fi deschis,
programatic, contestatar, vehement şi persuasiv. Totul pare a voi la el să se
spună în cuvinte, şi până la capăt. Valoarea nu mai e ataşată de ceea ce rămâne
ascuns, de sugestie ori de ambiguitate. Din contra, ce nu se rosteşte nu
există, sugestia e resimţită ca prea slabă, iar ambiguitatea, sistematic
destrămată printr-o maximă precizie a detaliului. Poeticii tăcerii i se preferă
poetica vorbirii. Originea ei este limpede. Comedia limbajului e, cum s-a
observat, una ce derivă din spiritul muntenesc, cu întorsături de frază şi
elemente de argou, cu revelaţii şi disperări netrucate, cu elipse şi
contorsiuni ale cuvântului familiar, cu inserturi intertextuale şi cu un
instinct parodic irepresibil. Tonalităţile şi registrele lirice interferează,
într-un perpetuu joc de oglinzi ale textului şi intertextului, ca în poezia Adio.
La Galaţi.
Nu
de puţine ori, spaima de a trăi, oroarea de a simţi, de a percepe cu o acuitate de nereprimat o existenţă
intolerabilă se asociază cu imersiunea în arcanele textului. Conştiinţă
postmodernă de extremă luciditate, Florin Iaru denudează uneori mecanismele
poemului, îi face simţite articulaţiile ori butaforia, alteori intră în dialog
deschis cu cititorul, explicându-se, explicându-i toate relaţiile şi
revelaţiile textului, avatarurile unui limbaj ce caută să rescrie o existenţă
cu o prezenţă senzorială torenţială, dar şi cu fiorul morţii şi al destinului
insinuat îndărătul expresiei policrome: Desigur, te-am văzut cerând aprobare
morţii/ care-şi lăsase bărbia pe aripa umărului meu drept/ şi încercai să
loveşti cu pleoapele, cu brazdele feţei/ imaginea unui plâns funerar, încercai
să treci/ peste ecran cu izolir-bandul frazei tale moi/ cu chewing-gum-ul pe
care-l mesteci în creier/ visând ochii tăi violeţi sfârtecau violetul -/
visând o ieşire la mare, spre ochiul acela compus/ care-ţi dicta gesturi în
puful urechii, încet (
)// Stai, cititor!/ Stai şi observă, te rog/ sinceritatea
spaimei mele/ mecanice/ placată cu aur pe vidul creierului meu./ Observă, te
rog,/ bruiajul discret cu care metafora/ umblă la butoane/ să schimbe postul./
Şi înţelege, te rog,/ mesajul meu întunecat, lovit de adevăr/ peste bot cu
tot cu amurgul cu fulgerare/ cu transfocarea violentă a spectrului/ aici/ la
marginea indiferentă/ a lumii. Cu un aer de Pierrot incorigibil cabotin
(Nicolae Manolescu), Florin Iaru e, adesea, de o gravitate esenţială.
Dedesubtul băşcăliei, al înclinaţiei sale spre farsa lingvistică se străvede,
nu de puţine ori, o profunzime a viziunii ce sesizează fondul întunecat, obscur
al lumii, fiorul tragic ori infernal ce adastă îndărătul alcătuirilor ei mai
mult ori mai puţin efemere. O pluralitate de discursuri şi de tonalităţi se
intersectează cu vigoare şi naturaleţe a frazării aici, într-o dinamică a
aleatoriului şi a necesarului ce conferă identitate şi legitimitate lirică
enunţurilor. Hohotul de râs şi grimasa, atrocele şi comicul, revelaţia cu aer
de solemnitate existenţială şi retranşarea în badinerie sunt antinomiile ce se
armonizează în discursul liric al lui Florin Iaru, sunt contrariile ce se
împacă în poemele sale definitorii pentru instinctul ludic, parodic şi
intertextual al literaturii postmoderne româneşti.
Încercând
să refacă linile de forţă ale fizionomiei lirice a lui Florin Iaru, Eugen
Simion aşază accentul pe caracterul experimental al unor poeme, pe spiritul
neoavangardist al tinerei generaţii la care aderă şi autorul Cântecelor de
trecut strada: Multe din versurile lui au un caracter experimental. Ele
arată, întâi, ce nu vrea să fie poezia. Abuzează de parodie şi forţează
prozaismul pentru a se despărţi în acest fel de poezia abstractă, iniţiatică,
imnică a predecesorilor. Tinerii se întorc la limbajul realului cu o vie
conştiinţă a farsei şi a livrescului. Ambiţia poetului tânăr de azi (în
varianta Florin Iaru) este să atingă nivelul zero al scriiturii. Cu alte vorbe,
să utilizeze cuvintele desfăcute, eliberate de învelişurile lor literare. Şi
în poemul De-a waţi ascunselea regăsim toate reflexele condiţionate ale
postmodernismului. Titlul în sine e capabil să sugereze din plin învestitura
parodică a enunţurilor, prin aluzia la energia electrică, asociată cu un
scenariu ludic ce nu e lipsit de încărcătură simbolică. Secvenţa iniţială a
poeziei desemnează liric un spaţiu al obscurităţii, al indistincţiei şi
solitudinii. Regăsim şi aici poetica derizoriului, a obiectelor umile,
învestite, însă, cu o aură de metarealitate, de infuzia metaforică (piaţa de
flori a singurătăţii) sau de citatul intertextual, ce aduce la suprafaţa
memoriei poetice o sensibilitate eminesciană. Sentimentul de dragoste, ce îşi
face simţită prezenţa în acest context e relativizat prin prezenţa ludicului şi
a ironiei mai curând subtextuale (Criza energiei a alungat bulevardul 1 Mai/
la periferie./ N-auzi cîntări, nu vezi lumini de baluri;/ maşina 34,
înhămată la şoferi singuratici/ îşi cîştigă existenţa./ În piaţa de flori a
singurătăţii/ eu cînt o baladă/ la pianul mecanic/ femeii/ ce a coborît în
întunericul/ acestui de-a waţi ascunselea./ Ea se sufocă fragilă/ în dragostea
mea/ lipsită de viitor).
Un
amestec de elegie sentimentală şi de farsă lingvistică se străvede în versurile
lui Florin Iaru, după cum fondul tragic, extrem de relevant pentru poetica
acestui autor, este camuflat în spatele unor măşti textuale, al unei retorici
combinatorii în care gluma, băşcălia, persiflajul şi badineria conturează o
fizionomie carnavalescă şi un spectacol al deriziunii şi farsei lingvistice. Cabotinismul,
jongleria verbală au ca revers rictusul melancoliei şi gustul amar al
nonsensului unei realităţi cu sensurile dezactivate: Dă-mi energia electrică
suspină ea / dă-mi voltajul, dă-mi amperajul/ dă-mi parfumul electrizat/ din
care m-am coborît pînă la tine!/ Maşina 34 nechează ducînd-o înapoi./ Ea/ de la
geam/ nu ştie vai dacă să mă regrete/ nu ştie vai dacă să rîdă cînd mă vede
urcat/ pe epava pianului din piaţa de flori şi dîndu-mă/ peste cap la
plecare./«Îţi pare rău» mă acuză un om albastru/ cu suflete de vînzare./ «Îţi
pare rău?» mă întreabă o femeie ruinată/ din dragoste pentru asfaltul
autostrăzii./ «Îţi pare rău...» conchid vidanjorii, sentimentalii/ mînuind
pompa, aspirînd canalul/ aruncînd cu becuri uscate după cotoii îndrăgostiţi./ «De
ce să-mi pară rău?» răspund/ căzînd de pe pian/ mai funcţionează şurubul/
pinionul/ şi piuliţa/ mai bate/ roata maşinilor de cusut/ se învîrte/ cilindrul
cu găuri se aprinde motorul/ de la flacăra/ inimii mele/ Nu-mi pare rău!/
Prietenii mei dorm pe acoperişuri/ prietenii mei dorm/ dar ar putea depune/
ceva în acest sens. După feeria parodică din partea mediană, prin care
limitele dintre real şi ireal erau puse sub semnul întrebării, iar imaginaţia
poetului prefăcea ponderea obiectelor în imponderabil al ficţiunii lirice,
poemul se încheie într-o notă de dezabuzare, de abulie a notaţiei unui real ce
revine în cadrele lui referenţiale, în limitele
sale prozaice : Mai bine ajutaţi-mă/ voi, vidanjorilor/ tu, femeie
de autostradă/ tu, albastrule somnambul/ ajutaţi-mă/ să trag această grea
perdea/ a camerei mele/ peste viziunea maşinii 34/ înhămată la şoferi
singuratici/ şi care continuă continuă/ să îşi cîştige existenţa. Forma
poemului lui Iaru reiese dintr-o tensiune foarte bine orchestrată între libertatea
imagistică şi o disciplină interioară ce dozează cu atenţie proporţiile emoţiei
lirice, echilibrează distorsiunile şi recuperează efluviile de sentimentalism
în retortele ironiei pure.
Problema
cunoaşterii, a cunoaşterii lumii şi a istoriei nu a fost deloc străină poetului
optzecist. Cu observaţia că e vorba de o cunoaştere relativizantă,
circumspectă, blazată. Această particularitate e observată, între alţii, şi de
Gheorghe Grigurcu: Nici o «căutare», nici o ţintă, nici o perspectivă nu-l
atrag cu adevărat, sensurile genuine îi rămân interzise. O blazare pe care au
cultivat-o şi romanticii revine cu întreaga complicaţie moral-culturală a
sfârşitului nostru de veac, dar, curios, nu pe un fond de vlăguire şi
neputinţă, ci, dimpotrivă, pe unul de energie, de impetuozitate. Cunoscând
(prea) multe, autorul nu se lasă complexat de cunoaştere. Est etica e
un poem al istoriei contemporane, travestită într-un tablou aproape idilic, în
care personaje demonice ale ei, dictatori comunişti, sunt înfăţişate sub chipul
unor bătrâni blajini, care îşi vând mărfurile ideologice la tarabele unor
pieţe. Demontând resorturile şi mecanismele istoriei, poetul începe prin a-şi
pune sub semnul întrebării şi al incertitudinii propria viziune
suprarealist-ironică. În fapt, ambianţa poetică pe care o expune aici Florin
Iaru este una absurdă, cu contururi fragile ori ireale ale obiectelor, cu
relaţii improbabile dintre lucruri, cu un aer vag oniric, în care sintaxa lumii
e articulată printr-un joc inexplicabil de forme, contururi şi imagini.
Aglomeraţia obiectuală, cu dinamica ei aleatorie şi cu schimbările permanente
de unghiuri şi perspective, epifaniile insolite, relaţiiile dintre cele mai
bizare ce se stabilesc între text şi referent fac, cu toate, parte din recuzita
dimoviană, pe care Florin Iaru o cunoaşte foarte bine. Un ingeniu asociativ cu
rezonanţe absurde, un delir al imaginilor dau textului sugestia unei
arhitecturi onirice, cu senzaţia de plutire ori de cădere persistentă ori
subliminală, dar şi cu o conformaţie imponderabilă a imaginilor: Ştiu că-i de
necrezut, dar chiar azi dimineaţă/ l-am văzut pe Todor Jivkov cu legume în
piaţă./ Era un cetăţean cumsecade, încîntat de ardei şi de roşii./ Lîngă el,
Janos Kadar controla cocoşii,/ gîscanii, raţele, claponii, curcile la grămadă./
Nici nu părea să mă vadă,/ aşa cum explica, expert, preţul cu de-amănuntul/ lui
Honecker ce-şi expusese smîntîna şi untul./ Lîngă tarabă, Brejnev Leonid, cu un
succes nebun/ vindea carne tocată scoasă din tun,/ vindea puieţi de mesteacăn,
ruseşti, veritabili./ La concurenţă cu Husak, păreau doi conetabili/ cînd cel
de pe urmă, nu-l luaţi în tărbacă,/ vindea pulpă sau coapsă înmiresmată şi
cehoslovacă./ Nici cumătrul Jaruzelski nu se lăsa mai prejos/ înconjurat de
producţia mică a ochelarilor de os.
Din
acest caleidoscop relativizant-parodic al unei istorii ce îşi pierde amprenta
demonică, pentru a fi învestită, în bună tradiţie ironică, cu atribute ale
bonomiei şi umanului reiese şi alura ludică a versurilor lui Florin Iaru,
pentru care realitatea îşi pierde conformaţia şi ponderea, istoria e deposedată
de tragism, de sensurile gravităţii, pentru a-şi aroga o ţinută spectaculară.
Un aer de gratuitate şi de improvizaţie pluteşte deasupra acestor personaje
absurde ce-şi etalează produsele, zâmbetele şi instrumentele ideologice. E ca
şi cum istoria şi eroii ei groteşti şi-ar fi pierdut consistenţa şi reperele
ontice verosimile, transformându-se în reversul ei, un bâlci derizoriu, populat
de saltimbanci şi păpuşari, de marionete situate în impasul unei nepotriviri
totale între aparenţele înfăţişării şi esenţa propriei fiinţe. Tragism şi
ludic, ficţiune şi referenţialitate, retorică a actului şi gratuitate, toate
aceste polarităţi manevrează, deopotrivă, mecanismele textuale ale poemului lui
Florin Iaru: Toţi cumsecade, toţi cu faţă umană, toţi, deopotrivă,/ cuprinşi
în aceeaşi cooperativă/ a lucrului bine făcut. Iar la loc de onoare/ trona
încins în halat peticit, între sule, cosoare,/ un cizmar genial ciocănind
cuişoarele./ Ştiu că-i de necrezut, dar lumea le zîmbea la piaţă/ iar ei
zîmbeau lumii, verde, în faţă.// Şi peste verzeala zidurilor strălucea
soarele. Poem ce transcrie articulaţiile unei Istorii desacralizate, Est
etica stă sub semnul farsei onirice şi al imaginii carnavaleşti al unei
lumi ce-şi camuflează cu grijă distorsiunile şi incongruenţele, absurditatea şi
grotescul, în rictusul verde al unor personaje delirante. Poezia lui Florin
Iaru a fost privită, cel mai adesea, sub semnul inventivităţii lexicale, al
sentimentalismului şi al fantezismului ironic. La acestea se mai adaugă
numeroasele inserţii intertextuale, accentele vag onirice, inflexiunile
suprarealiste, amestecul de grotesc şi sublim, de comic şi tragic, toate
acestea trecute prin retortele unei discursivităţi ironice şi parodice. Un
astfel de discurs polimorf, de o mare forţă a verbalizării, extrem de
disponibil la avatarurile realului vădeşte, poate, o mare încredere în
posibilităţile limbajului liric de a-şi asuma realitatea în toate contururile,
manifestările şi înfăţişările sale. Sau trădează o neputinţă. E o mască a unui
poet excedat de o lume în perpetuă metamorfoză sau poate e un refugiu în
universul friabil şi recules al cuvântului, o încercare de exorcizare a unui
univers în expansiune, ultragiant prin cantitatea de detalii pe care le oferă
simţurilor.
Refuzul
poeticului este, în viziunea lui Eugen Simion, o dominantă expresivă a acestor
versuri: Refuzul poeticului în poezie este vechi şi, cum ştim, s-a transformat
cu timpul într-o poetică a refuzului. Procedeul a fost experimentat
întâi de suprarealişti şi, în genere, de ceea ce numim azi vechea avangardă.
Noua avangardă introduce un element inedit şi acesta ar putea fi numit
printr-un concept din sfera lingvisticii: intertextualitatea. Textul
poetic este gândit ca o ţesătură de texte, invenţia poetică se bazează pe o
memorie culturală în care s-au imprimat mai multe rânduri de lecturi.
Poezia cea mai inocentă (aşa-zisa poezie a inimii) se naşte din altă
poezie şi emoţia cea mai sinceră are în spatele ei o Carte. Florin Iaru
pune în această nouă poetică a derizoriului un suflet sentimental şi un spirit jucăuş, parodic,
hotărât să ia totul în răspăr şi, în primul rând, poezia. În poezia Adio.
La Galaţi (titlul e parodic, cu trimitere la Grigore Alexandrescu)
inserturile intertextuale şi inflexiunile ironice sunt extrem de evidente.
Atmosfera şi tonul caragialian, juxtapunerea grăbită de obiecte, universul
eteroclit şi ambianţa carnavalescă sunt particularităţile cele mai elocvente
ale viziunii şi ale stilului. Atmosfera poetică e dominată de senzaţia de
căldură copleşitoare, sub impulsul căreia obiectele îşi fluidizează
contururile, formele se dizolvă, lucrurile cad într-o lentoare apocaliptică. E
un loc unde nu se întâmplă nimic, unde evenimentul adastă, fapta e în aşteptare
(Căldură mare tropăită de trupe terestre/ Se răsuceau creioane leneşe în
ascuţitori clemente/ Soarele arunca pisici de sudoare-n ferestre/ Zidurile
abureau peste creiere lente// Aşteptam să se-ntîmple ceva/ Căldura scîrţîită/
pompa gaz ilariant în butoiul tristeţii/ Rămîneau sălbaticii să tocească
versiunea ascuţită/ Creşteau urechi şi rapoarte pe toţi pereţii). Discursul
liric este, în continuare, sincopat, cu notaţii eliptice, întretăiate, cu
enunţuri intermitente şi cuvinte scrise pe jumătate, poetul căutând să
înregistreze, cu fidelitate parodică, vorbirea cotidiană, ticurile de limbaj
ale semenilor, inerţiile de gândire şi de rostire pe care le auzim şi le intuim
în viaţa de zi cu zi: Da da. Intraţi. Poftim. V-am spus că sînt singur.../
ştiţi... pentru mine... femeile... desigur... desigur să ridicăm patul/ nici nu
mai fac gălăgie de-un an, de cînd am vîndut-o după dulap?/ E praful. În dosare?
Hîrtie de scris. Chiar o folosesc la/ scris poezii. Astea sînt bonuri
adeverinţe certificate/ de la frigider de la cuier de la călcatul de fier/ n-am
nici o femeie n-am/credeţi că sub covor/ unde parchetul e mai uşor (e din cons)
ceva undeva prin casă/ ziceţi că vă miroasă? E din construc/ am tăcut am
înţeles/ sînt sincer vă jur vă dau cuvîn/ e o simplă lampă cu abajur.../ Ce
femeie? Sertarul e gol unde ce să ascund? Vă ascult/ Am înţeles/ să trăiţi.
Dar, ştiţi, am o sticlă două de bere/ dacă... văă... face plăcere...? Am să mă
potolesc da da./ Să trăiţi să trăiţi. Vă salut!
Comedia
limbajului se travesteşte în poezia lui Florin Iaru într-un joc lingvistic în
care regăsim o sumedenie de scriituri, de forme lexicale, de turnuri ale frazei
din cele mai deconcertante registre. Cuvinte argotice, neologisme, enunţuri
redundante ori, din contră, eliptice, se întâlnesc în acest puzzle poetic,
cu alcătuire distorsionată, în care fragmentarismul e norma de structurare
lirică privilegiată. Redarea limbajului cotidian vizează însă nu doar limbajul
unei categorii umane ori sociale, ci chiar ideolectul, limbajul individual, cu
particularităţile lui cele mai subtile: Să mă-nţelegi, don florin (m-a oprit
pe scară) care şi eu/ am fost tînăr care numa nevastă-mea zice io am două
fete/ aşa-i, don florin, două care io vrusesem băiat daia am luat-o/ să facă
şi a fost fată, a doua tot fată, ptiu! că mi-ar fi plăcut/ şi mie o fufă, un
dans, o petrecere cu lăutari da şi dumneata/ cu toate cinci faci baie şi ne
inundă, hai lasă / mi-a spus mie cineva că le-a văzut zbenguitele-n cadă/
prea multe care şi eu ştiu mă-nţelegi ce e aia!/ Ce era să scriu în
declaraţie!? Că zicea:vezi-ţi de treabă,/ le-am văzut io! Io de ce nu? De ce să
ne le...?/ Că muierea-i a dracu! Am bani, bani... don florin, o facem?/ Le dau
şi-o sută dacă mă lasă... Să-ţi facă nevasta fată!/ Ce zici? Mai încerc o
dată?. Existenţa însăşi nu e nimic altceva decât o sumă de măşti lingvistice
pe care fiinţele umane şi le însuşesc, în virtutea cărora trăiesc şi
(re)acţionează. Alibiul vidului existenţial e tocmai această tiranie a
limbajului, în toate formele şi manifestările sale, după cum viaţa trăită prin
procura verbului stă sub semnul ficţionalului. Periplul eului liric prin
existenţa care se vieţuieşte seamănă, tocmai de aceea, cu o incursiune în
imaginarul cel mai desprins de concret; confesiunea însăşi e, din acest punct
de vedere, una ficţionalizată, imaginară, produs al unei memorii culturale şi
în mult mai mică măsură una biografică. Finalul poeziei aduce cu sine un ton de
amărăciune trucată, o vervă a scepticismului, o dezabuzare sceptică: Mai bine
bogat şi cinstit decît... asta... mai bine hoţ şi cinstit.../ ptiu! mai bine
sărac şi bogat... mai bine, mai bine.../ Mai bine despre poezie să vorbim,
despre/ această inutilă amărăciune./ Şi să ne spunem adio/ pînă cădem sub masă
cu conştiinţa datoriei împlinite. Florin Iaru e un poet ce şi-a propus să
demistifice orice formă de retorică, prin excluderea solemnitatăţii şi a
dogmatismului expresiv din spaţiul poemului. În cea mai mare parte, poemele
sale sunt, în această privinţă, exemplare.
Repere
bibliografice
Romulus
Bucur, Poeţi optzecişti (şi nu numai) în anii 90, Ed. Paralela 45,
Piteşti, 2000; Mircea Cărtărescu, Postmodernismul românesc, Ed.
Humanitas, Bucureşti, 1999; Al. Cistelecan, Top-ten, Ed. Dacia, Cluj,
2000; Mircea A. Diaconu, Poezia postmodernăž Ed. Aula, Braşov, 2002; Ion
Bogdan Lefter, Flashback 1985: Începuturile noii poezii, Ed. Paralela
45, Piteşti, 2005; Nicolae Manolescu, Istoria critică a literaturii române,
Ed. Paralela 45, Piteşti, 2008; Nicolae Manolescu, Literatura română postbelică,
Ed. Aula, Braşov, 2001; Liviu Petrescu, Poetica postmodernismului, Ed.
Paralela 45, Piteşti, 1996; Radu G. Ţeposu, Istoria tragică şi grotescă a
întunecatului deceniu literar nouă, Ed. Eminescu, Bucureşti, 1993.
|
|