Adrian Păunescu, 70
de Jean Băileşteanu
Pe
20 iulie, Adrian Păunescu, pe care eu l-am socotit tot timpul ca pe o adevărată forţă a naturii,
ar fi împlinit 70 de ani. Şi tot pe 20 iulie, fratele meu, Fănuş Băileşteanu,
ar fi împlinit 66 de ani. Chiar dacă amândoi au fost olteni de pe Desnăţui,
chiar dacă erau născuţi în aceeaşi zi de lună, n-au fost apropiaţi. Dar nu
despre asta vreau să vorbesc acum.
Pe
Adrian Păunescu l-am întâlnit de multe ori şi am dat mâna sau am schimbat doar
câteva vorbe, dar mai mult, împreună, n-am stat decât într-o singură noapte.
Prin
1975 1976 (îl văzusem până aci doar de vreo două, trei ori), am primit, nu
mai ştiu de la cine, o invitaţie cu care să particip la un spectacol al
Cenaclului Flacăra, la mare modă şi la mare căutare, după cum se vorbea, în
sala Filarmonicii din Craiova. Toată lumea vorbea de acest cenaclu, era ceva
nou pe scena românească şi m-am bucurat când am aflat că pot participa şi eu.
Sala
Filarmonicii era arhiplină, iar pe rândurile din faţă era aşezată toată
conducerea de partid şi de stat a judeţului Dolj, în frunte chiar cu primul
secretar. Eram tare nerăbdător, după câte auzisem, să văd şi eu un spectacol cu totul nou pentru
mine, deşi teatrul îl frecventam de la 14 ani, un spectacol plin de poezie şi
muzică, încărcat de patriotism, patriotism care, chiar de la început, se
confunda cu ceauşismul, condus de marele bard de la Bârca, desnăţuian de-al meu
(de, patriotism local!), care devenise aproape mai popular la un moment dat
decât Ceauşescu. Oricum, mari ştabi de la judeţele patriei îi făceau toate
poftele, ba erau în stare să-i pupe şi mâna, dacă le-o cerea. Numai că, pentru
mine, începutul acelui singur cenaclu Flacăra, la care am participat, a fost
catastrofal.
Spectacolul
s-a deschis cu laude peste laude la adresa lui Ceauşescu, cu poezii şi cântece
închinate conducătorului mult iubit şi, din cinci în cinci minute,
Adrian Păunescu ne scula în picioare pe toţi cei din sală să cântăm în cor
diferite refrene sau să strigăm lozinci. Săreau ăia de la partid în sus, când
li se făcea semnul, şi, după ei, toată sala, de parcă le-ar fi pus cineva nu ştiu
ce ace sub fund.
N-am
rezistat mai mult de-o jumătate de oră, m-am ridicat de pe scaun şi-am plecat
dezamăgit acasă. Mult mai târziu, mi-am dat seama, sau asta era scuza de după
Revoluţie, că, tot ce e posibil, dacă nu făcea şi lucrurile astea, cenaclul
n-ar fi putut funcţiona sau el, Adrian Păunescu, n-ar fi putut spune, vezi
Doamne, nişte adevăruri. Dar alţii au putut şi fără compromisuri. Şi-au fost
destui. Mie, oricum, îmi pare rău c-o spun, mi s-a părut o umilinţă a
demnităţii mele. A lui nu mă interesa. Mă dusesem acolo să privesc un
spectacol, nu să cânt sau să recit. Dacă era să cânt, mă făceam cântăreţ şi
cântam numai ce-mi plăcea, nu ce mi se impunea, dacă era să recit, mă făceam
actor.
Cum
spuneam, nesuportând
parada, am plecat acasă şi n-am mai participat niciodată
la
vestitul (ăsta era adevărul, era vestit!), cenaclu Flacăra. Mai mă uitam,
după aceea, din când în când la televizor, din curiozitate (oricum, nu eram
părtaş), şi doar atât.
Cu
toate astea, mi-am dat seama că Adrian Păunescu avea, de la natură, o
extraordinară putere de a mobiliza lumea şi de a o manipula cum dorea aproape
de ceea ce s-ar putea spune hipnotizare. Eu aş îndrăzni să-l numesc chiar un fel de Rasputin al României. Sunt şi
similitudini: ascensiunea lui Rasputin a culminat cu căderea ţarismului.
Ascensiunea lui Adrian Păunescu a culminat cu căderea ceuşismului. Amândoi,
înaintea căderii conducătorilor, au trecut pe linie moartă. Rasputin a fost
omorât, Păunescu, mai norocos, a fost interzis şi de la Flacăra, şi să mai
apară în public.
Păunescu
dădea de înţeles că e mâna dreaptă a lui Ceauşescu şi asta înfricoşa. Prin
felul lui ferm de a fi, cu statura sa impozantă şi cu o privire care te băga-n
pământ, te făcea să tremuri de emoţie indiferent cine-ai fi fost.
Îl
iubeam ca poet şi publicist, mai ales după Mieii primi, Fântâna somnambulă, Istoria unei secunde, Repetabila povară, De la Bârca la Viena
, dar, timid, cum
eram, aveam o teamă imensă de el şi,
totdeauna,, în situaţia când ajungeam faţă-n faţă, ne salutam doar şi încercam
să-l evit. Preferam să-l citesc şi să-l cunosc din ceea ce scria, nu ca
persoană. Era mult prea impunător, mult prea sigur de el. Nu mi-am dorit să-i
fiu aproape, cum se-nghesuiau atâţia, dornici de a primi ajutorul său pentru a
deveni glorioşi. Ca dovadă, mulţi dintre cei lansaţi de el, după Revoluţie i-au
întors spatele. Urât din partea lor, fiindcă Adrian Păunescu nu-i luase la
cenaclul său cu harcanul. Ei se dădeau de ceasul morţii să fie primiţi.
După
evenimentul de la Ploieşti, când i s-a dat
cartonaşul roşu, mă pomenesc
într-o zi cu doi prieteni, Ioan Lascu, pe atunci director la Casa de Cultură a
Tineretului, şi cu poetul Constantin Preda, că vin la mine şi mă roagă să merg
cu ei cu maşina mea şi să-l aşteptăm pe poet, care urma să vină de la
Bucureşti, în dreptul borcanului miliţianului, cam pe unde este Metro
acum. Vorbiseră la telefon şi trebuia să ne întâlnim seara cu el, după ora
22,00, fiindcă era vară şi foarte cald şi el nu suporta căldura. Pe atunci
maşinile n-aveau aer condiţionat.
Pe
la 21,30, ne-am înfiinţat în dreptul borcanului, unde se stabilise întâlnirea,
s-aşteptăm. Cum am parcat maşina, cum
miliţienii au şi sărit pe noi şi ne-au luat în primire, că de ce am oprit
acolo, ce urmărim, ce gânduri avem şi ce vrem să punem la cale. Le-am spus că
îl aşteptăm pe Adrian Păunescu de la Bucureşti, dar nu ne-au crezut. Ne-au
controlat la acte, la portbagaj, ce mai, ne-au scotocit maşina mai rău ca la
vamă.
Domne, chiar vă întâlniţi cu Adrian Păunescu? ne tot chestionau miliţienii
neîncrezători.
Da, domne..., le răspundeam noi, nu
plecăm de-aici până nu vine
E pe drum
Aveţi răbdare şi-o să vă convingeţi că
nu vă minţim
Ai, bă, lăsaţi-ne cu vrăjeala
, se arătau tot mai neîncrezători miliţienii,
probabil şi din cauza tinereţii noastre. Aveţi voi întâlnire cu Adrian
Păunescu! Ce să spunem
Oricum, de-aici
nu mai plecaţi până nu se adevereşte ce spuneţi
Dar ce-am făcut? am intrat şi noi în vorbă mai aprins cu ei. Suntem infractori?
Ne-aţi prins cu ceva? N-avem voie să oprim maşina aici? Ce ne trataţi ca pe
nişte borfaşi?
Mutaţi maşina mai încolo de lângă obiectivul organului
Ne-am
supus ordinului, ce mai, eram suspecţi, din punctul lor de vedere, după cum
ne-au controlat apoi maşina şi la starea tehnică. Dacă merg toate stopurile,
farurile, frânele
Ne-au pus să ridicăm şi capota, să vadă dacă n-avem ceva
ascuns pe la motor. Ce mai, numai că nu ne-au dezmembrat-o. În cele din urmă,
s-au lăsat păgubaşi:
Bine, mă, o fi şi cum ziceţi voi, dar parcă nu credem
Vom vedea
Dacă nu e
aşa, o s-o-ncurcaţi rău
La miliţie o să dormiţi în noaptea asta
Că voi,
precis, vreţi să puneţi ceva la cale
I-am
lăsat în pace lângă maşină şi am trecut pe partea cealaltă a drumului. Deja se
făcuse întuneric şi chiar începuse să ne ia frica de cum ne descurcăm cu
miliţienii dacă cumva Adrian Păunescu nu mai vine. Au trecut şi ei drumul după
noi, nu ne scăpau din ochi.
La
un moment dat, un ARO, ce venea dinspre Bucureşti, încetineşte viteza şi
opreşte în dreptul nostru. Erau Adrian Păunescu, în dreapta, Andrei, la volan,
iar în spate, scriitorii basarabeni Nina Josu şi Arcadie Suceveanu. Dacă mai
ţin bine minte, cred că era şi doamna Carmen.
Miliţienii,
când Adrian Păunescu a deschis portiera, mai, mai să intre peste el în maşină,
că nu se vedea bine din cauza întunericului.
Sunteţi tovarăşul Adrian Păunescu?
Ce e, mă, vrei să intri peste mine în maşină să te iau în poală? Da, sunt Adrian Păunescu
Priveşte-mă bine
Să trăiţi, să trăiţi! au salutat ei după ce s-au convins. Ne bucurăm să vă cunoaştem şi poate într-o zi ne
daţi şi nouă un autograf
Suntem bucuroşi să vă cunoaştem
Bine, le-a zis Păunescu şi nu i-a mai băgat în seamă, iar ei, după încă o
plecăciune până la pământ, s-au întors smeriţi în
borcanul lor.
A
coborât greoi din maşină, îl durea tare rău o măsea, a dat mâna cu noi, ne-a
făcut cunoştinţă cu poeţii basarabeni pe care voia, a doua zi, să-i plimbe pe
Valea Dunării, iar noi să-i însoţim. Unul dintre noi, nu mai ştiu care, Lascu
sau Preda, i-a zis să-şi rotească o mână din umăr de mai multe ori şi o să-i
treacă.
Poetul
n-a ezitat şi a încercat exerciţiul ăsta vreun sfert de oră, dar fără izbândă.
Până la urmă, am hotărât să mergem la stomatologia din Calea Bucureşti, era
şi-n drumul nostru, care era deschisă şi noaptea. A zăbovit acolo mai bine de o
jumătate de oră, după care a ieşit de la dentist liniştit.
În
tot acel timp de aşteptare, poeţii basarabeni s-au dat jos din maşină şi nu-şi
mai luau ochii uimiţi de pe cer şi de pe clădirile oraşului.
Aţi mai fost la Craiova? l-am întrebat atunci pe Arcadie Suceveanu.
Nu, domnule Băileşteanu, sunt pentru prima dată în ţara mea
Nu
mi-aş fi închipuit niciodată să aud asemenea cuvinte, pe loc am încercat să mă
gândesc care ar fi reacţia mea dacă eu aş fi fost în locul lui, şi mi s-a
ridicat părul pe mine. Tocmai de aceea, mi-am dat seama pe loc, Adrian Păunescu
le făcuse invitaţia, ca să le arate ţara.
Dar traiul (era ceva care ne interesa pe toţi), nu m-am putut eu abţine, cum e
pe la dumneavoastră? am îndrăznit eu după ce am intrat mai mult în vorbă. Tot
ca pe la noi?
Lipsuri de tot felul, magazine goale, ca şi aici, iar băutura s-a scos de tot.
Nu mai găseşti o sticlă de ceva în magazine nici să tragi cu tunul
Şi ruşii ce fac? am început eu să râd.
Mai nou, mi-a povestit în noaptea aceea Arcadie Suceveanu, cumpără cremă de
ghete, o întind pe felia de pâine ca pe marmeladă, după care o răzuiesc şi
mănâncă apoi pâinea îmbibată cu ce rămâne din cremă
Între
timp, a ieşit Adrian Păunescu din policlinică bine dispus, că-i trecuse durerea
de măsea, cum spuneam:
Să zicem că am scăpat de durere
Cât m-o ţine
Ne-am
urcat în maşini şi am plecat la Ioan Lascu acasă unde fosta soţie, actriţa
Mirela Cioabă, pregătise o sumedenie de bunătăţi. Avea până şi pepeni verzi
(lubeniţă), mult apreciaţi de poet.
Toată
noaptea aceea, până dinspre ziuă, am mâncat, am băut, am discutat despre tot
felul de lucruri, numai despre politică nu, iar Adrian Păunescu, tot timpul,
suspecta
suspicios cu privirea diferite puncte ale casei şi pe noi,
bineînţeles. La un moment dat, a sărit ca ars de pe scaunul din capul mesei,
unde-l rugasem să se aşeze:
Unde e Andrei?! Unde e Andrei?! tot întreba el aproape speriat şi a început să
caute prin casă.
Era
o noapte cumplit de caldă şi băiatul ieşise afară fără să spună, să se mai
răcorească. Mi-am dat seama atunci, cât era el de Marele Păunescu, că se temea
şi el de Securitatea lui Ceauşescu, deşi îi făcuse atâtea şi atâtea sevicii. Pe
loc, în gând, mi-au şi venit vorbele lui Maiakovski: ,,Nu trageţi în mine,
tovarăşi!.
S-a
mai liniştit după ce a apărut din nou în casă Andrei, iar spre dimineaţă au
plecat cu ARO spre Bârca. Trebuia să mergem şi noi, dar timpul şi obligaţiile
de serviciu nu ne-au permis.Dacă nu mă înşel, doar Constantin Preda l-a însoţit
la Bârca şi pe Valea Dunării.
De-atunci
l-am mai întâlnit pe poet în multe locuri dar, cum spuneam la început,
fiindu-mi pur şi simplu teamă de el, după salutul cuvenit, mă retrăgeam discret
şi încercam să-l evit. Mi se părea un colos, un munte de om (nalt la stat,
mare la sfat...), un mare artist şi chiar mă jenam să-i stau în preajmă.
Era un om imprevizibil în reacţii, prea sigur de el (tot timpul se manifesta de
parcă ar fi fost singurul care le ştia pe toate adevărul era că şi ştia
foarte multe şi-avea o memorie de te cutremura , singurul deţinător al adevărului absolut şi
care nu se îndoia de nimic), şi, de aceea, preferam să stau cât mai departe. Ce
mai de ici, de colo, îi plăcea să dicteze, şi de-aia îl şi plăcea probabil pe
dictator. Dar nu numai de-asta. În ceea ce mă priveşte, urmam vorba aceea românească,
pe care am încercat s-o respect toată viaţa, că din faţa şefului şi din spatele
calului să fugi totdeauna... Deşi Adrian Păunescu nu mi-a fost niciodată şef.
Şi poate şi pentru faptul că-mi erau foarte familiare spusele lui Brâncuşi şi
le respectam cu sfinţenie: la umbra
copacilor, iarba nu creşte...
Ceea
ce nu s-a întâmplat, bunăoară, cu Marin Sorescu, pe care l-am cunoscut mult mai
bine, ba chiar m-am bucurat de prietenia lui. Firi diferite.
Se
spune că într-o zi, Adrian Păunescu, în mare vogă, cum a fost cam tot timpul,
trecând grăbit pe la sediul Uniunii Scriitorilor, fiind de faţă şi Nichita
Stănescu, un apropiat l-a întrebat:
Care sunteţi mai mari poeţi, tu sau Adrian Păunescu?
Răspunsul
lui Nichita a fost pe măsură, răspuns cum numai el putea să-l dea:
Adrian Păunescu e cel mai mare poet în viaţă! Eu sunt mai mare poet în
moarte...
Trecând
peste toate acestea, Adrian Păunescu rămâne un mare poet şi după moarte, a
fost, într-un fel, ca o prelungire a mesianismului liric început de Octavian
Goga, cum s-a mai spus, de altfel. A făcut şi mult bine: a lansat poeţi,
cântăreţi de mare talent de care, poate, dacă n-ar fi fost el, n-ar fi auzit
nimeni... Prin Cenaclul Flacăra a
reînviat vechile colinde româneşti, date pe linie moartă la un moment dat,
vechi cântece patriotice, mult îndrăgite sufletului românesc, de asemenea,
interzise o bună perioadă de timp, a mobilizat tineretul, în special, şi l-a
atras către cultură (nici nu avea alte variante, dar, oricum, era o altă
deschidere faţă de astăzi mai se şi învăţa la şcoală, când tineretului de
azi, în mare parte a lui, i s-a luat dreptul la învăţătură prin diferite
metode, iar el, tineretulul, nu mai are în faţa ochilor alt ideal de viaţă decât bani, droguri, cluburi, prostituţie...
Cu
toate astea, pentru că i-a făcut jocuruile lui Ceauşescu, Adrian Păunescu, la
Revoluţie, a fost huiduit. Nu ştiu dacă merita, văzând astăzi vremurile care au
venit peste noi, deşi Adrian Păunescu şi-n aceste vremuri... s-a descurcat, dar
el rămâne, indiferent de vremuri, un mare patriot, un mare poet şi orice
istorie literară care s-ar mai scrie, nu poate să-l ocolească. Şi a mai făcut
un lucru care nu trebuie uitat. Fiind şef al Comisiei de Cultură din Senatul
României, a susţinut cu ardoare acordarea de pensii pentru membrii uniunilor de
creaţie. Legea e bună, într-un fel, dar nu în totalitatea ei. Fiindcă un
politruc cu funcţii mari în partid sau în Securitate, intrat pe uşa din dos a
uniunii de creaţie, fără nicio valoare artistică, mai ia, ca... artist făcut şi
nu născut, jumătate din pensia, şi-aşa destul de mare, cu care a ieşit de la
stat. Pe când un artist adevărat, care şi-a dedicat toată viaţa actului
artistic, e muritor de foame. Ia jumătate din nimic.
Ştiu,
e greu să judeci valoarea, ca să poţi acorda pensie în funcţie de asta, şi mai
ales în artă când aproape totul e relativ, fiindcă numai timpul poate fi
judecătorul suprem, dar o pensie fixă pentru toţi cred c-ar fi fost mult mai
echitabil.
Oricum, îi datorăm multe lui Adrian Păunescu care,
pe 20 iulie, ar fi împlinit 70 de ani şi, sunt sigur, mai avea multe de spus.
Dumnezeu să-l odihnească, fiindcă pe lumea asta nu prea a avut timp de odihnă
la cât de activ era, iar amintirea fie-i veşnică, şi fără nicio îndoială că-i
va fi, fie că vrem, fie că nu vrem, fiindcă Adrian Păunescu, cu toate ale lui,
a fost unic, un personaj cu totul şi cu totul aparte al literaturii române şi
nu numai.
|
|